Cum depășești un blocaj emoțional?

blocaj emotional

Te-ai simțit vreodată atât de emoționat vis-a-vis de o situație importantă, încât nu ai putut reacționa? Ai simțit că nu poți rosti niciun cuvânt? Te-ai simțit paralizat? Sau că pur și simplu nu poți trece peste un anumit aspect din viața ta? Te-ai simțit blocat, îngrădit, fără nicio cale de ieșire? Toate aceste semne pot indica un blocaj emoțional.

Ce este un blocaj emoțional?

Blocajul emoțional este un mecanism de apărare al creierului, care ne nu ne lasă să simțim emoțiile în mod normal. Este un sentiment foarte neplăcut, ce ne împiedică să progresăm și, în același timp, ne împiedică să gândim clar, influențându-ne acțiunile zilnice. Faptul că nu poți gândi clar, nu-ți dai seama exact de ceea ce spui sau ești deseori confuz, poate semnala un blocaj emoțional.

Majoritatea persoanelor trec,  la un moment dat, printr-un blocaj emoțional și, de cele mai multe ori, acesta este destul de dificil de gestionat. Blocajul emoțional nu afectează neapărat toate aspectele vieții noastre, dar ne poate afecta abilitățile cognitive, emoțiile și comportamentul la locul de muncă, relația prietenii, familia sau partenerul de viață.

Simptomele unui blocaj emoțional

Iată câteva semne care ar putea indica un blocaj emoțional:

  • Evitarea oamenilor sau a situațiilor sociale. De exemplu, evitarea anumitor situații deoarece îți este frică de modul în care vei reacționa sau de ceea ce vei spune. Aceasta este, de obicei, legată de situații similare cu cele care au generat blocajul emoțional.
  • Nivel crescut de anxietate sau stres cu o zi înainte de diferite evenimente.
  • Lipsa de motivație care durează mult timp și afectează diverse aspecte ale vieții.
  • Experimentarea emoțiilor negative cu o intensitate mai mare decât înainte. De exemplu, sentimente precum invidie, gelozie etc.
  • Sentimente de neliniște, nervozitate sau teamă.
  • Dificultate în luarea deciziilor.

Cum depășești un blocaj emoțional?


Pentru a depăși un blocaj emoțional este recomandabil să mergi un terapeut. Acest lucru nu înseamnă că nu poți încerca tu însuți să te vindeci, dar dacă după un timp blocajul emoțional persistă, este de preferat să consulți un specialist. Terapeutul va lucra la reglarea expresiei tale emoționale pentru a te ajuta să depășești blocajul. 

Tratamentul constă, de obicei, într-o terapie cognitiv-comportamentală ce se concentrează, la început, pe nivelul cognitiv și pe cel emoțional, deoarece îmbunătățirea acestor niveluri, va îmbunătăți și comportamentul. 

Primul pas în procesul terapeutic va fi conștientizarea existenței acestui blocaj emoțional și investigarea cauzei sau a cauzelor care ar fi putut să îl provoace, precum și a evenimentelor care l-au menținut și prelungit de-a lungul timpului.

Tratamentul cognitiv

Pentru a te ajuta să depășești blocajul emoțional, terapeutul va lucra la distorsiunile cognitive. Ajustarea acestora contribuie la crearea unor procese mai eficiente de gândire. Multe dintre distorsiunile constatate în aceste situații se referă la propria experiență emoțională, cum ar fi „trebuie să fiu puternic și oamenii puternici nu se tem”. În acest caz, focusul este pe acceptarea faptului că ideea de a fi puternic nu este „absența fricii”, ci adaptarea acesteia la realitate: „în ciuda senzației de teamă, voi lua decizii și îmi voi asuma consecințele”.

Tratamentul emoțional

La nivel emoțional, accentul se va pune pe reeducarea emoțională și pe învățarea de a simți din nou emoțiile, atât negative, cât și pozitive. Auto-reglementarea emoțională, exprimarea emoțiilor și analizarea anumitor situații sunt, de asemenea, aspecte pe care terapeutul te va ajuta să le evaluezi pentru viitor. Pe lângă toate astea, specialistul îți va arăta cum poți să-ți dezvolți inteligența emoțională.

Așadar, cu ajutorul terapiei, vei putea să-ți controlezi emoțiile și să le exprimi fără frică, precum și să înveți să faci față unor situații similare, evitând astfel un alt blocaj emoțional. 

Anna
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply:

CLOSE
CLOSE