Cum rezişti stresului?

3
278

Deşi tehnologia evoluează din ce în ce mai mult tocmai pentru a ne simplifica viaţa, a uşura comunicarea dintre noi şi a creşte performanţa, pe zi ce trece realizăm ca totuşi avem din ce în ce mai puţin timp pentru noi iar stresul atinge cote impresionante.

“Stresul face parte din portretul epocii noastre, ca aerul şi soarele.” (Vasile Ghica)

Fie că e vorba de elevi sau de angajaţi, nu există persoană care să poată zice că nu s-a confruntat cu această problemă, lucru pe care ar trebui să-l vedem ca pe un semnal de alarmă.

Ce înseamnă de fapt stresul?

STRES ~uri n. Stare patologică constând în supraîncordarea unui organism viu, când asupra lui acționează factori negativi puternici. /<engl., fr. stress

În cantităţi prea mari, stresul ne tulbură activitatea, dând diverse simptome printre care:

  • nervozitate, iritabilitate, deprimare
  • anxietate şi proastă dispoziţie, sensibilita la critici
  • sentiment de încordare
  • mai multa îngrijorare fără motiv
  • lipsa entuziasmului şi a motivaţiei
  • subestimare, pierderea încrederii în sine

Ceea ce e de ştiut însa e faptul că stresul nu este o forţă ce ajunge să ne controleze, ci un simplu obstacol care nu poate fi doar învins, ci şi prevenit. Putem sa facem din el un aliat.  Nu există însă o reţetă standard pentru a face faţă stresului şi a deveni toleranţi la el, dar ţinând cont de urmatoarele sfaturi, cu siguranţă că îţi va fi mai uşor să îl înfrunţi.

Cum poti preveni stresul?

  • Încearcă să îţi schimbi atitudinea. Pentru a reuşi să previi stresul trebuie în primul rând să conştientizezi riscurile care vin odată cu el. Impune-ţi să fii relaxat si nu lăsa nimic sa te streseze.
  • Stabileşte-ţi scopuri cât mai realiste şi relativ uţor de atins. Cu toţii tindem spre perfecţiune însă e clar că nu o putem atinge. Propune-ţi sa faci ceea ce stii ca se poate. Scopurile realiste ne scapa de stresul inutil.
  • Nu te neglija.  Fă-ţi timp pentru tine. Oricâte probleme ai avea, nu spune niciodată că nu ai timp pentru ceea ce-ti place si te face sa te simti bine.
  • Rezolvă-ţi treaba din timp ca să nu ai prea multe de facut “pe ultima sută de metri”. Sarcinile rezolvate la timp te scutesc de stres.

Cum poţi diminua stresul?

  • Încearcă să alternezi perioadele de lucru cu cele de relaxare. Fie că citeşti o carte sau asculţi muzică, încearcă să desfăşori activităţi cât mai liniştitoare pentru a scăpa de stres.
  • Încearcă să dormi cel putin 6 ore pe noapte. Este sănatos şi te ajută să vezi toate problemele mai limpede a doua zi.
  • Planifică-ţi timpul. Înainte de a lua orice decizie sau de a-ţi asuma o responsabilitate, gândeste-te când vei realiza acele sarcini pentru a fi sigur ca poti face faţă.
  • Distrage-ţi intenţionat atenţia. Decât sa te gîndesti la ceea ce te stresează, mai bine imagineaza-ţi ca stai pe malul marii, te plimbi în pădure, etc. Desi pare ciudat, o pauză de acest fel poate ajuta incredibil de mult.

Tu cum reuşeşti să faci faţă stresului?

3 COMENTARII

  1. Ce este interesant este faptul ca stresul e un concept inventat de psihologi in secolul XX. Ciudat ca inainte oamenii nu erau “stresati” sau poate, pur si simplu, aveau “simptomele” fara a defini starea. Oricum, in secolul vitezei a devenit parte integranta a vietii, motiv pentru care ar fi trebuit sa ne adaptam pana acum si sa reusim sa controlam aceasta stare. Sfaturile prezentate aici sunt un inceput foarte bun :)

  2. Eu una tind sa cred ca oamenii aveau inainte o altfel de atitudine fata de viata in general… probabil de aia nu ajungeau la nivelul de stres prezent azi.

  3. E simplu sa dai sfaturi…teoretic le cam stiu. Ce te faci cand seful iti impune sa realizezi intr-o zi ceea ce s-ar realiza in mod normal in doua zile? innebunesti pur si simplu din cauza presiunii, n-ai reusit bine-nteles sa termini si in final seful iti zice: “cine nu face fata sa-si dea demisia. Sunt o mie la poarta care ar reusi…(imposibilul). E dureros.

LĂSAȚI UN MESAJ