Cum să te ţii mereu de ceea ce îţi propui

7
1138

Tu reuşeşti mereu să faci ceea ce îţi propui? De câte ori nu ai reuşit? De ce? De ce uneori poţi, alteori nu?

Când am început să scriu despre acest subiect habar nu aveam ce. Apoi m-am “Şi totuşi, ce înseamnă să te ţii de un lucru, să reuşeşti să îl faci în fiecare zi?” (de exemplu să scrii în fiecare zi pe blog). Păi nu e clar? Un lucru pe care vrei să îl faci în fiecare zi e ceva ce trebuie să îţi între în obicei. Atunci, noi acum trebuie să vorbim despre cum poţi să îţi formezi un obicei şi evident, să îl păstrezi.

Ai pierdut o zi?

Ai mare grijă. Majoritatea spun că o zi pierdută, în care nu te-ai ţinut de obiceiul propus nu contează prea mult. Ba contează! Să pierzi o zi pe motiv că n-are nimic, nu e decât o scuză după care vor urma altele, deci ceva ce te va determina să dai greş. Aşa că fă tot posibilul să nu ratezi nici o zi. Perseverenţa fără întrerupere îţi creşte şansele de succes.

Şi totuşi, dacă din diverse motive, care poate nu ţin de voinţa ta, ratezi o zi?

Nu e cel mai bun lucru, dar nici nu e capăt de lume. Nu trebuie să laşi acest lucru să te descurajeze, se mai întâmplă, dar ai grijă să nu se mai repete. Încearcă să eviţi motivele care ar putea să te “saboteze”.

Motivaţia e cu siguranţă cel mai important aspect de care trebuie să ţii cont. Dacă nu ai motivaţia potrivită nu ai cum să reuşeşti, cum să te ţii de plan. Aşa că întreabă-te: “De ce vreau să fac asta?”, “Ce beneficii am dacă mă ţin de plan?”, “Ce am de pierdut dacă eşuez?”.

Planificarea e şi ea extrem de importantă, dacă nu planifici înainte de a trece la acţiune ai mai puţine şanse de reuşită. Un plan bine pus la punct care să includă paşii esenţiali în atingerea ţelului tău te duce cu câţiva paşi mai aproape de el.

Cu siguranţă nu îţi place cuvântul disciplină, dar ai nevoie de ea dacă vrei să reuşeşti.

Dacă eşti nou în ceea ce priveşte formarea obiceiurilor, începe cu unul mai simplu. Şi mai ales, nu încerca niciodată să formezi mai multe obiceiuri deodată. Nu merge, crede-mă, am încercat şi eu.

Când sunt doi puterea creşte.

Caută un prieten care să aibă acelaşi obiectiv ca şi tine. Fiind doi vă puteţi încuraja/motiva reciproc.

Nu fi egoist.

Nu ţine obiectivele numai pentru tine, împărtăşeşte-le cu prietenii, rudele. Vei primi ajutor şi din partea lor, vor avea grijă să nu te saboteze. Dar mai ales, poate măcar ruşinea te va face să te ţii de treabă. Că doar nu vrei să te considere neserios sau slab pentru că ai eşuat. La mine funcţionează perfect, atunci când spun cuiva ce îmi propun să fac, e mai uşor să şi realizez.

Ştii experimentul lui Pavlov?

Ei bine, urmează-i exemplul. Foloseşte-te de un stimul. Găseşte ceva exact înainte de a trece la executarea obiceiului care după câteva repetiţii îl va declanşa în mod automat. Eu mereu după ce îmi fac cafeaua, mă apuc de scris. Pur şi simplu vederea cafelei mă trage de mâneca să scriu şi nu mă lasă să uit.

Ai mare grijă de cuvinte pe care le foloseşti atunci când îţi stabileşti obiectivele.

Minţii tale nu-i prea place să-i dai ordine, să îi impui anumite lucruri. Şi mai ales formulări de tip “de-acum încolo toată viaţa zi de zi trebuie să fac x lucru”, “daca nu fac x lucru sunt un ratat”. Nu faci decât să o sperii aşa. Trebuie să te porţi cu ea cu mănuşi. Poartă-te cu ea ca şi cu un prieten pe care încerci să îl convingi, explică-i de ce vrei să faci un anume lucru şi ce veţi avea de câştigat. Linişteşte-o spunându-i că deocamdată nu e decât un experiment, că nu va trebui să urmeze tot felul de lucruri stricte la nesfârşit. Spunei “hai măcar să încercam şi dacă nu ne e bine renunţăm”. Trebuie să o păcăleşti, căci altfel te va păcăli ea pe tine, sabotându-te.

În cât timp se va contura obiceiul?

Majoritatea zic că timpul mediu de formare a unui obicei e de 66 de zile, alţii că e de 21, sau o luna. Ce trebuie să reţii de aici e că timpul diferă în funcţie de obiceiul pe care vrei să ţi-l însuşeşti. Să citeşti 10 minute pe zi e un obicei pe care ţi-l poţi forma mai repede decât acela de a alerga o oră pe zi.

Când?

Contează foarte foarte mult momentul zilei pe care îl alegi pentru a executa obiceiul stabilit. Cele mai mari şanse le ai să te ţii de treabă dacă vei integra acest obicei în rutina ta de dimineaţă. Mereu trebuie să faci lucrurile în funcţie de prioritate.

Nu face precum copiii care stau toată ziua la joacă şi-apoi înainte de culcare se trezesc că au teme. Fă întâi ce este important, nu ce îţi place. Pentru că toţi avem tendinţa asta, de a face mai întâi lucrurile plăcute şi de a amâna pe mai târziu cele neplăcute, obligatorii, grele. Ceea ce nu face decât să îţi dea de furcă. Fiecare oră ce trece, în care amâni îndeplinirea unei anumite sarcini, îţi scade din şansele de a te ţine de cuvânt.

Carneţelul e prietenul tău.

Ştiu că poate nu îţi place asta. Eu când citeam un articol care îmi cerea să mă apuc de scris pe foi tot felul de lucruri, mă enervam şi nici nu îl terminam de citit. Până într-o zi când am zis să încerc totuşi că nu am nimic de pierdut. Şi ce crezi? Chiar a mers. Aşa că îţi sugerez să faci şi tu la fel, scrie pe un carneţel tot ce se poate: ce obicei alegi, de ce, ce ai de câştigat/pierdut, care e planul de acţiune, ce să faci ca să te ţii de el, cum te simţi înainte/în timpul/după ce îl faci etc.

Ştii cum stă treaba cu scrisul obiectivelor?

E ca şi cum obiceiul tău deja are o bază, o fundaţie, ca şi cum i-ai desenat conturul şi nu mai trebuie să te ocupi decât de detalii. Ceea ce scrii, prin faptul că rămâne acolo pe hârtie, se fixează, prinde rădăcini. E ca şi cum ai semna o declaraţie că tu, subsemnatul X îţi asumi răspundere că te vei ţine de Y obicei. Şi mai mult de atât, scrierea obiectivelor pe hârtie e la fel ca vizualizarea, sau chiar ca Legea Atracţiei. Faptul că ţi-ai pus dorinţa pe hârtie, e ca o cerere trimisă Universului pentru a-ţi da mijloacele necesare de a-ţi transforma dorinţa în realitate.

Deşi l-am lăsat pentru sfârşit, scrisul e de fapt primul lucru pe care trebuie să îl faci.

Aşa că ce mai aştepţi?
Treci la treabă!

P.S.: Îţi mai spun un secret, un truc mic şi simplu dar foarte eficient. Ştii ce fac eu ca să mă asigur că nu uit să execut un obicei, ca să am pe “cineva” care să mă tragă de mână şi să mă pună la treabă? Îmi setez alarma la telefon să sune de câteva ori la ora la care vreau să repet obiceiul. Ştiu că pare banal dar e de mare efect.

7 COMENTARII

  1. Interesant , destul de simplu si la obiect , da o situatie care face parte din viata noastra , scuze ma gandeam cu voce tare , de fapt incercam sa inteleg de ce ai scris articolul asta , pentru cine ? E un articol bun si simplu bine scris , tu esti un destul de bun psiholog , da raman sa ma intreb , cui foloseste asta ? De ce ? fiindca ar trebui sa-mi foloseasca in primul rand mie personal si nu cred ca se va intampla asa . Multumesc si spor in continuare .
    Cu stima
    Imprimescu

  2. La fel cum zice si Adi articolul este simplu, intr-adevar, dar pentru unu ca mine care are probleme cu perseverenta si planificarea poate fi folositor. Sa spui ca articolul trebuie sa-ti foloseasca tie personal da dovada ca esti putin egoist. Daca Osho ar mai fi trait si citea articolele de pe motivonti, trebuia sa lase comentariu la fiecare articol ca lui, personal, nu i-a fost de ajutor cu nimic? :)

  3. Util si motivant articolul tau! Am incercat o parte din sfaturile date de tine si vreau sa mai incerc si altele. De exemplu, la mine a functionat de minune scrierea obiectivelor, mi-a dat ordine in ganduri, structurare, capactiatea de a le prioritiza si unele(destule) chiar s-au intamplat! Se pare ca faptul ca le-am scris m-a impins sa si fac ceva in directia aceea!

    Voi incerca sa folosesc trucul cu alarma, cred ca va functiona bine la obiectivul meu de a face aerobic in fiecare dimineata :D Si voi avea rabdare sa iau fiecare obiectiv pe rand, caci am tendinta sa urmaresc mai multe deodata :P

    Merci pentru hint-uri si la cat mai multe articole!

LĂSAȚI UN MESAJ