Gândire pozitivă versus optimism

7
1021

Internetul e plin de articole în care ți se spune de ce este utilă gândirea pozitivă, iar cărțile motivaționale explică cum să gândești pozitiv, în ciuda a ceea ce se vede în exterior. Știi cum să rostești afirmații pozitive, să vizualizezi și să sari de bucurie, chiar în vremuri ploioase. Ce lipsește aici?
Deși pui în aplicare unele idei, câteodată poate să fie mai rău, în loc să fie mai bine. Astăzi îți spun care sunt punctele negative ale gândirii pozitive și care e diferența între a fi pozitiv și a fi optimist.

Părțile negative ale gândirii pozitive

  1. Gândirea pozitivă aplicată prost, poate să fie oarbă. Adică să ignori problemele tale și să rostești afirmații pozitive. Poate că te simți mai bine, însă nu-ți rezolvă problemele.
  2. Stima de sine îți poate fi afectată, căci se produce o disonanță între ceea ce afirmi și rezultatele pe care le ai.  Tu spui că ai încredere în tine, dar la un eveniment ți-e frică să intri în vorbă cu cineva. Afirmi că atragi bani în viața ta, dar nu poți să-ți achiți facturile. Mintea ta nu poate fi păcălită așa de ușor și se uită și la rezultate, iar ca urmare, încrederea în tine va fi tot mai mica.
  3. Pe termen lung, poți să cazi în depresie. Când rezultatele întârzie să apară, deși tu ai vizualizat și ai făcut afirmații pozitive zilnic și realizezi că te-ai mințit o perioadă îndelungată, te poți simți neputincios și fără speranță. Evită minciuna. Nu-i minți pe alții și mai ales, nu te minți pe tine însuți.


De exemplu, un bărbat a ajuns la cabinet cu o depresie și nu știa care este cauza exacta, căci în viața lui nu existau probleme majore. După câteva ședințe, și-a dat seama că avea obiceiul să mintă (și să se mintă) puțin (e sufficient). Când îl întrebau prietenii ce salariu are, el spunea că are cu 50 lei mai mult decât câștiga în realitate. Când era întrebat ce distanță a alergat, adăuga 2 km în plus decât alergase în realitate. Aceste mici minciuni, au condus la o disonanță cognitivă și stima de sine a fost afectată. A încercat apoi să facă față pretențiilor lui și nu mai era mulțumit de propria viață. Chiar și când îi crescuse salariul, el tot mințea că câștigă puțin mai mult. Micile minciuni, care le spunea, afirmațiile pozitive ce le făcea zilnic doar pentru a se simți mai capabil, au condus încet la depresie și la ideea că nu e și nu va fi niciodată suficient de bun.

  1. Omiți riscurile dintr-o situație. E bine să gândești pozitiv, însă dacă ignori părțile negative sau riscurile, când te lovești de ele nu știi cum să reacționezi. Și atunci ne întoarcem la punctul 1. Eviți problemele, nu le rezolvi.
  2. Încerci să-i convingi și pe ceilalți să gândească pozitiv, iar dacă nu o fac, te revolți. Asta arată doar că atitudinea ta e forțată și te păcălești singur. Când tu ești mulțumit de stilul tău de viață, nu există nevoia de a-i convinge și pe ceilalți.

 

În concluzie, gândirea pozitivă poate fi o pacoste, dacă o aplici pe întuneric și crezi orbește că e suficient să fi pozitiv pentru a-ți schimba viața.

Diferența între gândirea pozitivă și optimism

Gândirea pozitivă este adesea impusa (auto-impusă), forțată și vede doar ceea ce vrea să vadă, ignorând alte aspecte la fel de importante. Gândirea pozitivă ce se promovează peste tot te ajută pe termen scurt, căci în loc de o gândire oarbă ai nevoie de o gândire critică, adică să-ți pui întrebări referitoare la situații și mai ales, la ce auzi, citești.

Gândirea pozitivă înseamnă pentru mulți să vadă doar partea bună a lucrurilor și să ignore orice e negativ, chiar și atunci…sau mai ales atunci când în viața lor este haos. Și spun marii guru ai dezvoltării personale, doar așa viața ți se va schimba. Mai gândește-te o dată.

Optimismul este un mod de viață care poate fi învățat și te ajută să vezi ambele părți ale unei povești (și cele pozitive și cele negative), având încredere în capacitatea ta de a face față oricărei situații.

Să fii optimist, înseamnă să iei în considerare părțile pozitive, cele negative și riscurile la care te supui în anumite momente, având încredere că te poți descurca.

Optimismul este un soi de realism, cu alegerea de a vedea partea plină a paharului, fiind conștient și de cea goală.

Optimismul nu înseamnă să eviți problemele, ci să fii conștient de ele, alegând să le rezolvi cu încredere (în tine și în viață). Optimismul e modul în care tu alegi să privești lucrurile chiar atunci când în viața ta nu e totul roz.

Optimismul e alegerea de a avea încredere în tine și capacitatea ta de a putea rezolva probleme, de a avea încredere în viață și într-un sens al ei.

Cum să-ți cultivi optimismul și să te folosești de el

  1. Ia o foaie și scrie 3 experiențe grele cărora le-ai făcut față. Care a fost atitudinea ta atunci? Cum ai rezolvat problemele? Care a fost comportamentul tău? Scrie 3 reușite, să vezi că au mai fost perioade grele și totuși, ai reușit să ieși de acolo.
  2. Gândește-te la un scop din viața ta. Scrie părțile pozitive ( ce știi că poți face, ce resurse și abilități ai). Apoi scrie părțile negative (ce anume îți lipsește, care îți sunt limitele? Cum anume le poți depăși? De ce ai nevoie pentru a obține ceea ce-ți lipsește acum?)
  3. Învață să gândești critic. Asta nu înseamnă să te critici pe tine și lumea din jur, ci să îți pui întrebări la orice citești, auzi, trăiești. De unde știi că informația este adevărată? De ce este așa și nu altfel? Ce simți  referitor la această informație? Care este părerea ta? Dacă și opusul ar fi valabil, cum ar fi? Apoi alege ceea ce crezi tu (nu alții) că este mai bine pentru tine.
  4. Orice ar fi poți să-i faci față sau poți învăța să te descurci. Cu credința asta, poți reuși orice îți propui, indiferent de obstacole. Dar pentru asta trebuie să fi conștient de acele mici/mari hop-uri. Ăsta este optimismul. Încrederea că ești capabil să faci față și împrejurărilor negative. Ele există, însă ține de tine să le rezolvi.
  5. Evită generalizarea. Optimiștii văd orice eveniment ca fiind trecător. Dacă acum totul e perfect, trece. Dacă acum totul este groaznic…și asta trece. Nimic nu rămâne la fel. Optimiștii știu asta și nu generalizează o situație (De exemplu:” întotdeauna dau greș”. Ei preferă să spună: “De data asta am dat greș. Ce pot învăța de aici?”)

În concluzie, optimismul care îți aduce beneficii pe termen lung și scurt, se bazează întâi pe gândirea critică. Să-ți pui întrebări și să privești situațiile în complexitatea lor. Să nu te minți pe tine însuți, ci să te privești cu sinceritate și încredere.

“Adevăratul optimism înseamnă a conștientiza problemele, dar și a detecta soluțiile, a recunoaște dificultățile, a fi încredintat că pot fi depășite, a constata părțile negative, accentuându-le însă pe cele pozitive, expunerea la tot ce poate fi mai rău, dar așteptând să se întample cel mai bun lucru, a avea toate motivele să ne plângem, dar să alegem să zâmbim“. – William Arthur Ward


Poți citi articolul integral pe Comunitatea lui Motivonti >


Acest articol fost scris special pentru Comunitatea lui Motivonti – o platformă închisă în care punem în legătură oamenii de specialitate cu membrii comunității, oferim reduceri la toate evenimentele noastre și ale partenerilor și trimitem zilnic un SMS motivațional. Dacă vrei să te alături comunității noastre, ca să nu ratezi alte articole pe care le publicăm exclusiv în comunitate, citește mai multe aici.

Comunitatea Motivonti

7 COMENTARII

  1. Frumos articolul, bune intentiile… Citez: “Optimismul se bazeaza pe gandirea critica…”

    Eu predau cu totul altceva, optimismul se bazeaza pe o vibratie potrivita. fiind sincer cu tine insuti, si suspendand prea multa rationalizare si gandire critica, ajungi la optimism, creativitate si valorificare a potentialului interior…

  2. Referitor la atitudinea pozitiva si supraoptimisul exagerat privind propria persoana, utilizat la ora actuala in Romania, recent m-am intalnit cu o cunostinta care este avocata si care mi-a spus ca ii merge foarte bine, dar n-a ajuns inca la nivelul ” woooow”.

    Cred ca am ramas in urma cu unitatile de masura ale nivelului de pregatire profesionala.

    Am regretat cele 15 minute pierdute de discutie.
    cu stima !

  3. Gândirea pozitivă este considerată pseudoștiintă, după unii specialiști. Optimismul (sau ridicarea moralului) nu poate funcționa pe termen lung. El este necesar militarilor înaintea unui conflict armat. Veteranii sunt, de regulă, deprimați. Cei care predau lecții de gândirire pozitivă sunt foarte deprimați, deși nu recunosc, așa cum comicii – artiștii care îi fac pe alții să râdă – sunt în realitate oamenii cei mai triști din lume.

LĂSAȚI UN MESAJ