Inteligența emoțională – Ce este și cum se dezvoltă?

inteligenta emotionala

Inteligența emoțională (EQ sau EI) poate fi definită ca abilitatea de a înțelege, controla și exprima propriile sentimente, precum și de a comunica eficient cu ceilalți, de a relaționa cu ușurință și de a înțelege trăirile persoanelor din jur.

Inteligența emoțională este esențială în formarea, dezvoltarea, menținerea și îmbunătățirii relațiilor personale și profesionale. Mai mult, aceasta este extrem de importantă în dezvoltarea personală. Contrar IQ-ului, care nu se schimbă semnificativ pe durata vieții, EQ-ul nostru poate evolua și crește, atât timp cât ne dorim și lucrăm pentru a obține rezultate.

În continuare, vom vorbi despre câteva moduri prin care oricine își poate dezvolta inteligența emoțională. 

Controlează-ți emoțiile negative

Atunci când ești capabil să-ți controlezi și să-ți reduci emoțiile negative, ești mai puțin predispus la stres și anxietate, ceea ce înseamnă că riscul de a te simți copleșit scade considerabil. Ușor de zis, greu de făcut, nu-i așa? Ei bine, încearcă următorul truc: atunci când cineva te supără, nu trage concluzii imediate. Privește situația din mai multe perspective și analizează totul cu mare atenție. Încearcă să privești lucrurile obiectiv, pentru a nu te enerva foarte ușor și din orice.

Controlează-ți vocabularul

Concentrează-te pe a deveni un comunicator mai puternic atât acasă și în cercurile de prieteni, cât și la locul de muncă. Oamenii cu un EQ ridicat au tendința să folosească cuvinte specifice, ce-i pot ajuta să treacă peste deficiențele de comunicare, lucrând în același timp la repararea cauzelor acestor blocaje. Ai avut o ședința neplăcută cu managerul de departament? Identifică ce a făcut-o atât de neplăcută și ce ai putea face pentru a evita un asemenea rezultat în viitor. Atunci când știi cu exactitate ce te nemulțumește sau ce nu merge bine, ai șanse mai mari să găsești o soluție.

Practică empatia

Dacă te axezi pe analiza indiciilor verbale și non-verbale pe care le observi la cei din jur, vei reuși să le înțelegi mai bine trăirile și emoțiile. Concentrează-te pe ceea ce alții încearcă să transmită și încearcă să te pui în locul lor, măcar pentru un moment. Declarațiile empatice nu scuză un comportament nepotrivit, dar te ajută să-ți reamintești că fiecare persoană are propriile probleme.

Cunoaște-ți factorii stresori

Identifică ce anume te stresează și fii proactiv în îndepărtarea acestor factori din viața ta. Dacă știi că verificarea emailului de serviciu înainte de culcare îți va da o stare de neliniște și anxietate, amână acest task pentru dimineață. Mai bine, nu te ocupa de asta până când nu ajungi la birou.

Evită adversitatea

Provocările sunt, fără doar și poate, binevenite. Însă modul în care reacționezi în fața acestora te apropie sau te îndepărtează de succes. Nu este niciun secret că gândirea pozitivă este o unealtă esențială în atingerea obiectivelor pe care ți le-ai propus. Pentru a reuși să eviți adversitatea, practică optimismul de fiecare dată când simți nevoia să te plângi. Întreabă-te: ce pot învăța din această situație?

O inteligență emoțională foarte bine dezvoltată te va ajuta în relațiile de orice natură, indiferent că vorbim de cele personale, ori de cele profesionale. De aceea, îți sugerăm să pui în aplicare sfaturile de mai sus și să te bucuri efectele îmbunătățirii EQ-ului. 

Anna
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply:

CLOSE
CLOSE