Lași lucrurile neterminate?

5
279

Ai pățit să îți iei o zi liberă și deși nu ai făcut nimic obositor, la finalul zilei să fii stors de energie? Dar să îți scrii în agendă 10 lucruri de făcut azi, din care majoritatea la amâni, iar seara să te simți obosit și îngrijorat?

Amânarea este boala secolului, dar nu este asta o problemă mare, ci faptul că ceea ce nu faci acum, refuzi să faci de obicei și în timp se creează o obișnuință de a lăsa lucrurile neterminate, iar creierul tău suferă, oferindu-ți apoi în schimb o stimă de sine scăzută, lipsă de energie și îngrijorări.

De ce îți pierzi energia atât de repede?

Cortexul prefrontal, partea creierului cu care tu iei decizii, te ajută să-ți stabilești priorități și să-ți scrii în agendă planuri creative cu ce poți face pentru a-ți îndeplini scopurile. Însă atunci când lași o sarcină neterminată, creierul tău nu știe dacă tu mai vrei să te ocupi de ea sau nu, așa că el caută în continuare soluții și idei ce rulează în subconștient. Apoi îți mai propui un obiectiv, faci doi, trei pași, după care renunți și la respectiva sarcină, iar creierul tău lucrează acum și la asta.

În timp, ai adunat o grămadă de lucruri neterminate, iar bietul tău creier se chinuie să caute soluții la toate și de aceea uiți de multe ori ce vroiai să faci, de ce te-ai ridicat de pe scaun, ce obiect căutai, etc. Rulează încontinuu programe prin care să te ajute, astfel că tu deși n-ai făcut nimic obositor, la finalul zilei ești stors de energie și cu stima de sine la pământ.

Creierul tău e ca și un calculator.

Gândește-te la creierul tău ca la un calculator conectat la internet. Tu deschizi folder-ul cu filmele și pornești o comedie, deși nu ai chef de ea și o pui în bara de jos, apoi dai o căutare pe google și ți se afișează rezultatele cu ce ai cerut. Nu te mai interesează acea întrebare, însă lași pagina deschisă. Apoi mai deschizi o pagină, două și cauți altceva, amânând din nou rezolvarea problemei. După un timp, dai drumul și la muzică. O melodie pe youtube, una în winamp și se mai aude o voce de la o prezentare video de pe un site deschis de tine. Tu amâni acum să citești informațiile cerute pe google, muzica sau filmul și vrei doar să te relaxezi sau să eviți sarcinile ce ți le-ai propus, însă lași toate paginile deschise și a început să scaneze și antivirusul tău. Câte pagini sunt acum deschise în calculatorul tău și cum te simți dacă rulează toate deodată?

Exact la fel se întâmplă cu sarcinile neterminate și datorită amânării, te simți obosit, dezamăgit (de tine,
ceilalți și viață) și ți-e groază să te mai apuci de ceva, pentru că deja ai învățat că nu vei duce acel lucru la bun sfârșit.

De ce amâni?

De obicei amâni și lași în aer un obiectiv, din trei motive:

1. Nu crezi că ești capabil să-l îndeplinești. (ți se pare prea greu, nu știi ce ai de făcut, nu îți place)

2. Nu îți aduce beneficii pe termen scurt. (televizorul poate te relaxează, dar munca la acel obiectiv poate fi obositoare la început)

3. Nu vrei să îndeplinești sarcina respectivă.

Primul pas pentru a scăpa de oboseală și stres este să iei o foaie și să scrii tot ce ai început și n-ai dus la capăt de-a lungul timpului. În dreptul fiecărei sarcini scrie dacă vrei să continui, să delegi (să facă altcineva acel lucru pentru tine) sau nu mai vrei să termini niciodată respectiva sarcină. Creierul tău se va simți ușurat după ce vei închide măcar câteva pagini pe care oricum nu mai aveai de gând să le citești. Îți dai seama cât de ușurat te vei simți tu?

Dacă vrei să duci la final unele lucruri, scrie o dată limită până când vrei să termini acele lucruri.

Dacă te simți încă incapabil să îndeplinești ce ai de făcut, gândește-te la 3 situații când ai reușit să faci ce ți-ai propus și ai avut rezultate bune, apoi împarte sarcina actuală în pași mici. Nu trebuie să escaladezi muntele din prima zi, însă fa un pas.

O altă problemă enunțată mai sus este că ceea ce ai de făcut acum nu-ți aduce beneficii pe termen scurt.

Gândește-te, ce beneficii îți aduce însă pe termen lung? Și cum ai putea să faci munca distractivă și în prezent? Fii creativ. Ce te-ar ajuta să ți se pară mai ușor și să te simți bine în timp ce lucrezi?

Și cea mai eficientă întrebare pe care ți-o poți pune e “De ce e important pentru mine să fac acel lucru?” – asta îți va arăta scopul din spatele sarcinii.

Iar dacă nu vrei să mai faci acel lucru, ei bine, e simplu. Nu-l mai face. Nimic nu trebuie. E doar o alegere. Dacă susții că trebuie, atunci e tot o alegere și undeva îți aduce un beneficiu dacă îl faci. Găsește scopul și acționează. Sau lasă-l baltă, însă hotărăște asta pentru a nu-ți obosi creierul.

Modalități prin care să termini ce ai de făcut într-un mod plăcut

1. Împarte sarcina în pași mici și scrie-ți etapele într-o agendă. După fiecare lucru realizat, bifează (Asta te va ajuta să-ți crești stima de sine), iar la terminarea sarcinii, recompensează-te ( un film, o prăjitură, orice vrei)

2. Dacă nu ai chef să acționezi, mișcă-te. Dansează, aleargă, mergi cu bicicleta 30 de minute, apoi inspiră profund, spatele drept, zâmbetul pe buze și treci la treabă.

3. Fă-ți munca plăcută. În timp ce lucrezi spune-ți în gând „Super tare! Mai vreau!” Sau dacă citești ceva ce nu-ți place dar trebuie pentru cursuri, imaginează-ți un om pe care-l admiri cum îți povestește lucrurile alea. Improvizează. Simte-te liber să faci ce-ți vine în minte pentru a te distra în timp ce muncești.

4. Influențează mediul. Aici nu mă refer la societate, prieteni sau școală, ci la mediul de lucru. Fă-l plăcut și eficient. Dacă ai pe birou prea multe lucruri, atenția îți poate fi distrasă cu ușurință, iar dacă în casa ta e haos, la fel va fi și în mintea ta. Organizează-l așadar în așa fel încât să te ajute și inspire.

5. Începe să lucrezi devreme. Nu aștepta seara să te apuci de treabă. Dimineața energia ta e la cote maxime și ar fi mai eficient să o folosești atunci pe sarcini mai grele, iar seara să te concentrezi pe lucruri mai ușoare.

Nu cumva mă păcălesc prin atâtea tehnici?

Mulți se întreabă dacă nu cumva se mint pe ei când fac toate lucrurile de mai sus.

Scurt și la obiect: Ba da. Însă la fel te păcălești și când amâni să faci ceva și asta nu te ajută pe termen lung. Așa că ai de ales. Ori lași mintea să te păcălească, ori o folosești să lucreze în favoarea ta.

Problema cea mai mare cu neterminarea unei sarcini e că după un timp, vei avea o stimă de sine foarte scăzută și vei crede că nu ești capabil să faci ce-ți dorești.

Și cel mai important, găsește scopul din spatele sarcinilor. Chiar dacă nu ai chef, nu-ți place sau ți se pare teribil de greu, nu cumva tu ai ales asta? Acum poți alege din nou. Mai vrei să îndeplinești unele obiective, sau nu?

Acum că ai aflat toate astea, spune-mi tu, merită să-ți “păcălești” mintea cu tehnicile de mai sus pentru a-ți crește stima de sine și energia?

Tu ce modalități ai de a duce la final sarcinile? Scrie un comentariu cu ce folosești tu și te ajută.

Succes!


Raluca scrie și pe blogul său personal: entuziasm.ro.

5 COMENTARII

  1. Raluca, felicitari pentru acest articol bun.
    Strategia pe care eu o folosesc atunci cand vreau sa duc la bun sfarsit o sarcina este sa ma gandesc la scopul meu final si la rezultatele pe care vreau sa le obtin. Imi mai place sa ma gandesc si la cunoscuta fraza: “Nu lasa pe maine ce poti face azi”. Succes!

  2. Uneori pur si simplu nu poti sa le faci pe toate. Asa ca iti prioritizezi taskurile in functie de importanta, adica de importanta de la momentul initial. Pentru ca ulterior se poate schimba brusc prioritatea. Iar uneori, mai si uiti sa faci cateva ceva.

  3. Tot ce citesc aici , pe acest site , imi da putere sa merg mai departe . Am gasit site-ul acum 2 zile si inca citesc . Sunt clasa a 8-a si mi-am pierdut fara sa-mi dau seama toata ambitia care o aveam . Din baiatul care isi facea temele zi de zi si imi invatam mereu am ajuns sa-mi fac temele doar la ce stiam ca e mai usor si sa scap . Am ajuns sa fiu dominat de calculator . Chiar am nevoie de ajutor ! Voi continua sa citesc in fiecare zi cate 10 minute maxim si sa-mi reamintesc pentru ce lupt !

    • Majoritatea tinerilor si-au pierdut ambitia. Exista copii care lucreaza mult, dar fara motivatie, ci doar pentru ca asa le-a fost spus ca e bine. Este trist ca acest lucru se intampla din ce in ce mai mult, deci e normal sa fim asa. E foarte buna gandirea ta, Mihai. E bine ca vrei sa fii ajutat. Cat despre cele 10 minute maxim in care vrei sa citesti, mi se pare ca e prea putin. Daca vrei sa nu mai fii dominat de calculator, iti propun sa faci o lista cu ce anume te ajuta acesta si cu ce anume iti limiteaza. Majoritatea oamenilor sunt dominati de calculator. Tu nu trebuie sa scapi de el, ci sa observi ca sunt si alte lucruri mai frumoase cand iti indrepti privirea in alta parte. =)

LĂSAȚI UN MESAJ