Reducerile de sărbători – adevăr sau păcăleală?

1
113

În ajunul sărbătorilor suntem abundați de ultimele știri care anunță reduceri senzaționale, promoții unice și oferte tentante. În aceste perioade (dar nu numai) comercianții obișnuiesc să facă spectacol din prețuri. Adesea, acestea rămână neatinse, în timp ce pe vitrine apar inscripții de felul SALE, REDUCERI, -%, creându-ne senzația că facem o cumpărătură avantajoasă. Și asta e doar una din metodele cu care suntem manipulați în magazine.

În acest articol vom veni cu câteva trucuri de marketing și tehnici de vânzare care sunt folosite pe piață. Cunoscându-le, vă veți putea proteja de manipulare și cumpărături inutile.

  1. Exclusivitate. ”Numai în magazinele noastre…”- Când un produs pare unic și de prestigiu, clienții sunt mult mai predispuși să-l cumpere. Consumatorii vor cheltui mai mult și vor fi mai loiali brand-ului dacă le dă sentimentul de exclusivitate. În așa mod se vând adesea obiectele vestimentare și accesoriile.
  1. Comparaţie. ”90 lei 87 lei” – De obicei, la reduceri, vedem un preț tăiat și alături scris altul, având o valoare mai mică. Mintea noastră vede cele mai mari diferențe atunci când obiectele comparate stau unul lângă altul. Asta funcționează și la numere, motiv pentru care 87 de lei pare mult mai ieftin în comparație cu 90 de lei, de exemplu. Dacă ar fi stat ”87 de lei” singur, nu ne-ar fi făcut din ochi la fel de mult. Cumpărătorul se crede avantajat și este predispus să cumpere produsul, chiar dacă nu are strictă necesitate de el.
  1. Urgenţă. „Numai astăzi – prețuri reduse”, ”Ultima zi de reduceri!” … – prin asemenea mesaje, comercianții încearcă să ne convingă să cumpărăm produsul cât mai repede posibil. Dacă oferi mai mult timp clientului pentru a lua o decizie, sunt mai puține șanse ca acesta să se întoarcă după produs. Limitarea disponibilității produsului crește cererea: fie o limitare în timp (Noaptea reducerilor, Black Friday), fie o limitare în cantitate (doar 5 produse disponibile). Consumatorii cumpăra mai mult, atunci când există un apel urgent la acțiune. Iar comercianții recurg la acest truc mai ales când produsele expiră în câteva zile. Așa că, atunci când întâlniți reduceri „grăbite”, analizați cu atenție termenul de valabilitate și calitatea produsului.
  1. Specificitate. Numerele rotunde fac consumatorii să creadă că prețul este arbitrar, adică e deschis pentru a fi negociat. Numerele specifice oferă percepția că există un „motiv“ în spatele cifrei, și că aceasta este justificată (23 lei, 97 lei). Consumatorii sunt mai puțin predispuși să analizeze și să negocieze numerele non-rotunjite.
  1. Gratuit. ”Cumpără două produse și-l ai pe al treilea îl obții gratuit!” – cine ar rămâne indiferent la o asmenea ofertă? Dacă se dă degeaba, mai contează dacă ai nevoie de produs acum sa nu? Să fie! Va prinde bine odată! Cam așa gândesc 70% dintre consumatori. Atenția lor se îndreaptă spre produsul gratuit și nimeni nu mai stă să calculeze dacă prețul acestuia n-ar fi inclus în celelalte două. Bonusurile sunt o atracție sigură pentru clienți. Le întâlnim la tot felul de produse, de la cele alimentare, până la electrocasnice și tehnologii. Deci fiți prundenți, pentru că în spatele ofertei ”Cumpără un televizor și primește un laptop gratuit” se ascunde, fie un preț mărit pentru televizor, fie un laptop pentru care ar trebui să vă faceți din start abonament la serviciile de reparații ale laptop-urilor.
  1. Plăcere. Tehnica de a invoca o senzație de plăcere este frecvent utilizată în spoturile publicitare. Scopul acestei metode este să-l facă pe consumator să experimenteze emoțional beneficiul derivat din produsul promovat. Această conexiune emoțională plăcută legată de acel produs este extrem de convingătoare pentru a merge mai departe cu achiziționarea lui.

Așa dar, planificați-vă cumpărăturile de acasă, nu luați decizii în pripă, urmăriți prețurile înainte de sărbători și comparați-le cu cele reduse. S-ar putea să aveți surpize :)

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ