Tot ce trebuie să știi despre antioxidanți

totul despre antioxidanti

Dacă încerci să mănânci corect și te informezi în mod constant despre ce presupune o alimentație sănătoasă, sigur ai auzit măcar o dată despre antioxidanți. Mai mult, probabil că te-ai întrebat deseori ce înseamnă, mai exact, acest termen și de ce a devenit atât de popular în ultima vreme. Mai ales că nutriționiștii și medicii ne sugerează întotdeauna să mâncam alimente bogate în antioxidanți.

Ce sunt antioxidanții?

Ei bine, antioxidanții sunt substanțe care pot opri efectele dăunătoare ce se produc în mod natural în organism pe durata procesului fiziologic de oxidare a țesuturilor. Antioxidanții sunt substanțe nutritive (vitamine și minerale), dar și enzime (proteinele din organism care participă la reacții chimice). Acești compuși opresc efectul radicalilor liberi și reprezintă un sistem natural de apărare care protejează celulele.

În fiecare zi, corpul tău se luptă să te țină sănătos și tânăr. În ciuda acestui fapt, radicalii liberi atacă celulele și le distrug. Cei mai mari protectori ai sănătății și frumuseții, antioxidanții, au un rol esențial în lupta împotriva radicalilor liberi.

Beneficiile antioxidanților

Antioxidanții au numeroase beneficii, printre care:

  • Împiedicarea apariției a noi radicali liberi;
  • Neutralizarea radicalilor liberi deja existenți;
  • Repararea celulelor deteriorate din cauza stresului oxidativ;
  • Evitarea efectului negativ cauzat de radicalii liberi;
  • Stimularea sistemului imunitar.

Cum îi asiguri corpului suficienți antioxidanți?

Pe scurt, pentru a-i asigura corpului suficienți antioxidanți, trebuie să consumi foarte multe fructe și legume crude. Cea mai mare concentrație de antioxidanți se găsește în alimentele viu colorate. Cu cât culoarea este mai intensă, cu atât alimentul respectiv este mai bogat în antioxidanți. Așadar, dacă îți dorești să te bucuri de beneficiile antioxidanților, adaugă alimente precum fructele de pădure în dietă ta zilnică.

Afinele, zmeura, coacăzele și murele conțin foarte mulți antioxidanți, recomandându-se consumul lor zilnic. Dacă acestea nu se numără printre alimentele pe care îți face plăcere să le consumi, poți mânca două mere pe zi, unul dimineața și unul seara, înainte de culcare. Alte exemple de produse care abundă în antioxidanți sunt merișoarele, fasolea (roșie și neagră) și oleaginoasele.

În concluzie, atunci când vine vorba de fructe, cele care furnizează cea mai mare concentrație de antioxidanți sunt zmeura, coacăzele, murele, afinele, cireșele, și merele. Referitor la legume, fasolea roșie, fasolea neagră, cartofii și anghinarea sunt niște alegeri excelente.

Pentru a-ți fi mai ușor să faci alegerile potrivite, am creat o listă cu zece categorii de alimente și exemple de produse bogate în antioxidanți ce nu ar trebui să lipsească de pe lista ta de cumpărături:

1. Fructe de pădure: afine, coacăze, zmeură. Aproximativ 130g de fructe de pădure furnizează necesarul zilnic de antioxidanți.

2. Alimente bogate în vitamina C: ananas, portocale, kiwi, pepene galben, lămâie, conopidă, kale, căpșuni.

3. Alimente bogate în vitamina E: migdale, alune, nuci, fistic, ulei de măsline, ulei de porumb și ulei de floarea-soarelui.

4. Alimente bogate în beta-caroten: morcov, kale, spanac, pepene galben, dovleac.

5. Alimente bogate în zinc: carne de vită, curcan, miel, fasole roșie și neagră, produse lactate, ciocolată neagră. De exemplu, aproximativ 65g de fasole roșie furnizează aproape dublul necesarului zilnic de antioxidanți.

6. Alimente bogate în seleniu: somon, orez brun, pâine din făină integrală de grâu.

7. Alte fructe proaspete: măr, prune, grapefruit roșu, cireșe, struguri, banane, caise, pere, piersici.

8. Legume proaspete: sfeclă roșie, cartof dulce, vinete, ardei, broccoli, varză.

9. Condimente: scorțișoară, ghimbir, usturoi, curcuma.

10. Cafea, ceai verde.

Aportul zilnic recomandat de antioxidanți este cuprins între 8.000 și 11.000 de unități. Această cantitate este necesară pentru a avea în organism suficienți antioxidanți care luptă împotriva stresului oxidativ.

Alimente versus suplimente alimentare

Adevărul este că antioxidanții furnizați din fructe și legume proaspete nu pot fi înlocuiți de niciun supliment. Prin urmare, este necesar să consumi cât mai multe fructe și legume crude în fiecare zi. Alimentele naturale conțin antioxidanți, minerale, vitamine și fibre care au un efect pozitiv asupra întregului corp.

De exemplu, o farfurie mare cu legume, o mână de afine și zmeură și un suc proaspăt de portocale este modalitatea corectă de a obține suficienți antioxidanți pentru întreaga zi.

Asta înseamnă că, atât timp cât mănânci suficiente fructe și legume proaspete, nu este nevoie să iei niciun fel de supliment alimentar. Cu toate acestea, dacă urmezi o dietă cu conținut scăzut de calorii, dacă ești însărcinată, alăptezi sau pur și simplu nu mănânci destule fructe și legume, unele suplimente bogate în antioxidanți pot fi o soluție bună pentru a satisface nevoile corpului și a te proteja de boli. Desigur, trebuie să consulți un medic înainte de a lua orice supliment.

Antioxidanții te pot ajuta să îți cureți corpul și să lupți împotriva radicalilor liberi. Așadar, ia în considerare includerea alimentelor bogate în aceste substanțe în dietă ta zilnică. Antioxidanții sunt necesari pentru funcționarea normală a organismului, iar lipsa lor poate duce la apariția unor boli. O bună modalitate de a respecta un plan de nutriție sănătoasă este consumul de mese și gustări echilibrate, bogate, desigur, în antioxidanți.

Anna
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply:

CLOSE
CLOSE