Trăiești responsabil sau te enervează Gicu?

5
162

Consideri că ești prea sensibil? Ai pățit vreodată să te enerveze cineva? Crezi că e greu să treci peste anumite experiențe? Spui că anumite lucruri și stări pur și simplu se întâmplă și nu ai cum schimba asta? Atunci acest articol este pentru tine.

Ești responsabil?

E ușor să dăm vina pe circumstanțe, viață sau ceilalți. Asta am fost învățați să facem și fix asta am văzut din exemplele celorlalți.

Adevărul este însă, că ești responsabil pentru tot ce gândești, simți și faci. Mai citește o dată:

Ești responsabil pentru ceea ce gândești, simți și faci.

Diferența între noi ca oameni și o maimuță este că avem acea capacitate de a ne urmări gândurile, emoțiile și acțiunile și să luăm alte decizii. Așa că ceilalți nu-ți pot controla gândurile. Nu te pot face să te simți rău și nici să te oblige să faci anumite alegeri. Pentru că ești responsabil.

Hai să vedem de ce:

“Gicu m-a enervat.”

Deci un om, Gicu, a venit la tine și ți-a spus ceva, iar tu te-ai enervat?

Experiență – gând – emoție – acțiune

Asta este schema prin care ai trecut înainte să-i tragi un pumn în mutra lui Gicu.

Dacă vine la mine cineva și îmi spune ceva urât, mă pot gândi că a avut o zi proastă și să-mi păstrez o stare pozitivă, comportându-mă frumos cu el. SAU, să mă gândesc că e un nesimțit și să mă enervez. Ce m-a enervat de fapt? Omul? Sau gândul meu?

Între o experiență și o emoție stă întotdeauna un gând. Nu poți controla întotdeauna ceea ce ți se întâmplă, însă poți să fii atent la ce te gândești.

Pentru a-ți schimba starea emoțională nu poți să schimbi experiența, însă poți interveni la gândurile tale.

Majoritatea oamenilor încă dau vina pe ceilalți pentru ceea ce simt. Acum că ai văzut schema de sus, mai crezi că ceilalți sunt responsabili pentru starea ta?

„M-a rănit”

Asta e o altă expresie folosită des. Cum anume te-a rănit? Sper că nu cu un cuțit. Dacă ești întreg fizic și nu ai fost ciopărțit de cineva, atunci te-au rănit gândurile tale. Ce ai gândit între experiență și emoție?

Poate ți-ar fi mai ușor să pui pe o foaie câteva experiențe și emoțiile avute. Întreabă-te care au fost gândurile care au declanșat starea. Apoi găsește alte alternative. Eventual mai bune, care să-ți păstreze starea pozitivă.

„E dificil să-ți tot monitorizezi gândurile”

De fapt, e aceiași muncă. Depui foarte mult efort să te enervezi sau superi. Dacă îți menții o stare emoțională proastă, deja e o muncă mare în spate. Nu ți se mai pare atât de grea pentru că deja e automată, însă mintea ta folosește un arsenal întreg prin care să te supere. Imagini, dialog intern nervos, gânduri automate.

Schimbă-ți gândul și starea va fi alta. Fii responsabil pentru tine și pentru viața ta. Altora s-ar putea să nu le pese.

Renunță la atașamentul de emoțiile tale negative

Suntem dependenți de suferințele noastre. Le purtăm la piept cu mândrie și arătăm cu degetul spre ceilalți. Îți poți da seama dacă ești dependent de o emoție, atunci când nu o poți controla sau îți găsești scuze precum: „Ușor de zis”, „situația mea e mai complicată”, „da, dar…”, „celălalt e de vină”, „să se schimbe alții, ăsta-s eu” etc.

Străduiește-te să fii atent o săptămână la ce gânduri nutrești înainte să ai vreo emoție și să acționezi. Alege să gândești diferit și vezi ce se întâmplă. Dacă nu-ți place o viață responsabilă și o stare pozitivă, ai oricând posibilitatea să te întorci la ceea ce cunoșteai deja. Însă întâi încearcă și o altă variantă. Mai sănătoasă.

Spune-mi într-un comentariu ce te enervează/rănește cel mai tare și ce gânduri crezi că apar înaintea emoției.

Succes!


Raluca scrie și pe blogul său personal: entuziasm.ro.

5 COMENTARII

  1. Cred ca suntem atat de captivati de toate lucrurile si experientele negative din jurul nostru, incat uitam sa vedem si sa apreciem partile favorabile unei situatii sau ale unei persoane. Recunosc ca sunt tentata de multe ori, nu doar sa ma las invadata de gandurile negative, ci chiar sa le amplific, ducand la extreme, doar in mintea mea, rezultatele unor situatii, bineinteles intr-un mod negativ. Ceea ce putem face este sa ne retragem intr-un coltisor linistit si sa ne detasam de ceea ce s-a intamplat, incercand sa devenim obiectivi. Detasarea poate fi usor facuta prin simple exercitii de respiratie si putina meditatie, urmata de regandirea situatiei neplacute.

    Asta merge in cazul meu

LĂSAȚI UN MESAJ