Promovare online? Vrei sa afli care este cea mai buna modalitate de promovare online a afacerii tale si cum o poti identifica?
Inainte de toate vreau sa va povestesc ceva intamplat saptamanile acestea, de sarbatori. Este vorba de una din reclamele noastre de pe Facebook.
“Inchide toate reclamele de sarbatori”
Cand eram angajat, asta era directiva pe care o primeam inainte de sarbatorile de craciun si anul nou. “Toata lumea e cu gandul la concedii, sarbatori, nimeni nu are chef de nimic altceva. Nu are rost sa dam banii pe reclama.“
Si inchideam toate reclamele pentru ca, sincer fiind parea logic. Si mai mult, mi-a intrat in reflex obiceiul. Si acum cand conduc SEOmark am facut acelasi lucru – am inchis toate reclamele la final de an pentru ca cine are altceva decat sarbatori in cap, nu?
Din fericire, nu chiar toate reclamele: una, pentru un alt site din grup a continuat. O reclama pe Facebook catre un horoscop.
Totusi, relevant nu e neaparat la ce era reclama ci cum s-a comportat in perioada asta.
In mod normal, reclama respectiva ne costa undeva intre 0.03 si 0.01 lei pe click. Adica aduce cam 50 de utilizatori pentru fiecare 1 leu cheltuit.
Spre surprinderea mea insa, in perioada de sarbatori costul a inceput sa scada semnificativ si s-a stabilizat undeva pe la 0.003 (un zero in plus) per click. Adica aproximativ 300 si ceva de utilizatori per 1 leu cheltuit.
Reclama nu mergea doar bine – in perioada de sarbatori a mers extraordinar de bine si profitabil. In ciuda faptului ca “de sarbatori nimeni nu are altceva in cap decat concedii“.
Cel mai important aspect al unei reclame e raportul Beneficii – Cost.
Altfel spus, beneficiul net!
Referitor la intamplarea de mai sus: aproape ca nu conta la ce era reclama. La peste 300 de vizitatori pe fiecare leu cheltuit mai ca nu conteaza. Pretul e atat de bun, incat poti vinde aproape orice.
Ce s-a intamplat?
Ideea ca de sarbatori publicul nu se gandeste la nimic altceva decat la sarbatori aparent e foarte populara in randul celor care fac reclama. Si marea majoritate au oprit reclamele. Si concurenta a scazut drastic, pretul la fel si cei care si-au facut reclama au avut parte de o super promotie: trafic foarte mult si foarte ieftin.
Si la asta vroiam sa ajung: modalitatile de promovare, nu doar cele online, sunt un fel de joc in suma nula: Castiga mult doar primii sau cei mai eficienti. Restul doar supravietuiesc… sau nici macar atat.
Ce vreau sa spun e ca nu exista nicio modalitate de promovare intrinsec si absolut eficienta. Nu exista nicio modalitate de a te promova, care garantat va functiona si care iti va aduce multi bani.
Atunci cand apare o modalitate de promovare foarte eficienta unii vor castiga foarte mult. Se va duce zvonul ca e o modalitate super banoasa si vor veni si altii… multi altii. Si, ca orice produs unde aglomeratia (cererea) creste, pretul creste. Si, cand pretul creste, rentabilitatea scade.
“La pomul laudat nu te duci cu sacul“
Care ar putea fi cea mai buna modalitate de promovare online in 2017?
Sper ca pana acum ati realizat ca e o intrebare retorica.
Cea mai eficienta modalitate de promovare a afacerii voastre in 2017 va fi una originala, care nu e deja folosita de toti concurentii vostri.
Mai jos am sa prezint cateva idei de promovare care cred ca ar putea fi eficiente in 2017. Nu spun ca restul nu functioneaza, dar cel mai mare profit il veti face din ceva ce nu e inca folosit de “cei multi”. Asta daca il veti identifica la timp.
Din punctul meu de vedere, promovarea prin Facebook este la ora actuala o modalitate foarte eficienta de promovare. Nu spun neaparat cea mai eficienta, dar majoritatea reclamelor pe care le vad nu abordeaza Facebook-ul eficient. Sunt convins ca aici e inca mult loc de crestere si mult profit de facut pentru cei care vor aborda eficient acest canal.
Daca va intereseaza mai multe pe aceasta tema e un articol detaliat aici>>
ALTE RETELE DE SOCIALIZARE
Daaa, stiu. Veti spune ca in Romania alte retele de socializare sunt ff mici ca numar de utilizatori. Ceea ce e adevarat, nu e f. multa lume pe acolo. Din fericire, nici concurentii vostri nu sunt acolo. Asta poate genera un beneficiu net pentru afacerea voastra si merita investigat.
YOUTUBE
Conform celor de la Alexa (http://www.alexa.com/topsites/countries/RO) Youtube este al doilea site ca numar de accesari din Romania. Majoritatea reclamelor de pe YouTube, insa, nu sunt foarte atractive si ce campanii am putut vedea pana acum nu au fost din cale-afara de eficiente.
In vest, promovarea video este de ani buni o modalitate foarte eficienta si utilizata de a atrage vizitatori/clienti. In Romania insa nu prea a prins… inca. Cred ca exista aici mult potential, insa doar pentru cei care stiu sa o faca cum trebuie si pentru cei care sunt dispusi/pot realiza video-uri ok.
Nu pot demonstra, insa simt ca exista mult potential pe partea de promovare video online.
Multi dintre prietenii mei sunt si comunica pe WhatsApp. Facebook a platit 20 mld dolari pentru a cumpara compania. Banii astia trebuie recuperati in timp. Facebook a spus ca va deschide aplicatia catre reclame, insa sigur nu bannere. Totusi, cred ca este un canal cu potential de viitor.
PUSH NOTIFICATIONS (pt browsere)
S-a intamplat ca in timp ce foloseati browserul in partea din dreapta jos sa apara un mesaj din partea Facebook ca un oarecare prieten al vostru a facut nu stiu ce? Chiar daca NU erati in Facebook si acesta nici macar nu era deschis?
E o tehnica noua numita push notifications. Pe scurt, iei cumva acceptul vizitatorului sa ii trimiti astfel de mesaje, dupa care automat i se instaleaza in browser un cookie (sau ceva de genul acesta) dupa care ii puteti bate la.. trimite notificari utile referitoare la diferite promotii pe care le faceti.
Din cate imi dau seama, sunt foarte multe fonduri investite in vest in astfel de tehnologii. Si cea mai buna parte e ca majoritatea sunt oferite Gratuit si nelimitat. De ce? I-am contactat si i-am intrebat asta. Mi-au spus ca dezvoltarea lor e finantata acum de fonduri de investitii care doresc crestere exponentiala si numar mare de clienti. La un moment dat vor fi pe bani, dar acum vor doar sa se dezvolte agresiv. Asa ca isi ofera serviciile gratuit si vand catre terte parti toate datele colectate. Ei se folosesc gratuit de voi, voi gratuit de ei. Fair…
Cateva exemple de astfel de firme: www.finebird.com, onesignal.com, pushprime.com, etc…
Cautati web push notifications pe google si veti gasi destui.
Si multe altele…
Sunt convins ca exista MULTE alte modalitati eficiente si putin explorate de promovare online. Pana la urma, daca ar fi foarte cunoscute, nu ar mai fi foarte eficiente; toata lumea le-ar folosi.
Astept propuneri si sugestii din partea voastra!
Sunt convins ca multi dintre voi aveti cateva idei originale care ar putea fi foarte eficiente in viitorul apropiat. Nu ezitati si postati-le in zona comentariilor. Am sa actualizez articolul cu cele mai interesante propuneri.
Si nu, nu cred ca daca ideea voastra apare aici va strica din secunda doi canalul respectiv.
Radu Ciofu, SEOmark.ro.