Pe Ștefania am cunoscut-o personal în urma participării la prima plimbare oficială BikeChic. După ce văzusem cam pe toate grupurile de bicicliști de pe Facebook invitația ei de a pedala prin capitală alături de alte fete, mi-am zis că e cazul să-mi dezmorțesc puțin picioarele după o iarnă cam neprietenoasă și să mă alătur acestei noi inițiative. Cu toate că nu aveam bicicletă în București, m-am ales cu o Olandesină de oraș foarte cochetă, pe care unul din partenerii BikeChic a pus-o la dispoziția celor bikeless (așa, ca mine).
În timpul pedalatului, deși ochii-mi erau ațintiți la drum, urechile ascultau șușotelile celorlalte bicicliste. Majoritatea erau pentru prima dată pe două roți pe carosabil și exclamau fericite că această plimbare le-a dat curaj, prin urmare vor încerca să lăse parcurile și trotuarele pietonilor pentru a se avânta mai des printre mașini.
Astfel, Ștefania, inițiatoarea BikeChic, a reușit de la început să schimbe mentalități și să încurajeze biciclistele să se strecoare în trafic. Iar pentru că ideea ei mi s-a părut că aduce un suflu proaspăt în lumea bicicletelor din capitală, mi-am zis că e musai să o iau la întrebări pentru a vedea de unde a plecat totul și care sunt planurile ei de viitor.
Cum a pornit proiectul BikeChic?
Sunt biciclistă de trei ani prin București. De-a lungul timpului am participat la multe plimbări organizate de diverse grupuri. M-am regăsit puțin în fiecare dintre ele, așa că în martie 2015 mi-am spus că e timpul să fac eu ceva pentru mine și pentru toate celelelte fete ca mine care își doresc să pedaleze într-un mediu placut, să-și facă prietene bicicliste și să cunoască persoane cu aceleași pasiuni. Și-așa a ieșit BikeChic. J Mai mult dintr-un impuls, dar care pe parcurs s-a dovedit a fi foarte bun.
Mi-am pus și voi continua să-mi pun tot sufletul în acest proiect și mă voi strădui să-l fac să iasă din ce în ce mai bine. De fapt, BikeChic îmi seamănă: e vesel, distractiv și safe. Realizez chiar acum când scriu aceste rânduri că și eu sunt cam la fel: mereu cu zâmbetul pe buze, îmi place să mă distrez prin sport și mișcare. De asemenea, seriozitatea și siguranța sunt importante în tot ceea ce fac.
În descrierea BikeChic, publicul țintă este reprezentat de persoanele de sex femin, însă am văzut că deseori la plimbări se mai strecoară și câteva persoane din „tabăra adversă”. Să înțelegem astfel că oricine este bine-venit?
Plimbarea este dedicată fetelor, dar pentru că pedalăm pe carosabil, băieții protejează grupul și îl țin împreună prin trafic. Ei sunt mai curajoși și deseori ne conferă mai multă încredere și siguranță, mai ales într-un mediu ostil, așa cum sunt străzile Bucureștiului.
BikeChic reprezintă prima ta idee pentru promovare pedalatului în mediul urban sau au mai existat și alte planuri care nu au prins contur?
BikeChic e primul meu proiect personal, născut din dorința de a pedala. Înainte de a fi materializat, am primit o întrebare pe care mi-o voi aminti mereu. Ea a sunat cam așa: „De ce vrei să faci acest proiect?”, iar răspunsul meu a fost sincer și rapid „Pentru că-mi place să pedalez! Așa mă regăsesc, mă recreez și mă bine-dispun.” Replica a fost: „Să nu uiți aspectele astea niciodată și să ți le amintești mai ales în zilele în care ești obosită și cheful e departe de tine.” Și deși până acum n-a fost cazul, îmi voi aminti mereu de răspunsul meu mă voi motiva să merg înainte.
Care sunt așteptările tale legate de acest proiect?
Cu BikeChic îmi doresc să văd cât mai multe fete pe biciclete în stradă. Multe dintre ele au biciclete și le scot doar în parcuri sau pe trotuare, de teama traficului. Prin plimbările BikeChic săptămânale îmi doresc să creez un obicei urban sănătos și să dau curaj fetelor să iasă pe carosabil. Acolo ne e locul și e nevoie să-i învățăm și pe ceilalți participanți la trafic că existăm. În plus, îmi doresc să creez o comunitate frumoasă de fete cu biciclete care fac tot felul de ieșiri distractive prin oraș. Vreau să ne împrietenim, să vorbim, să ne ajutăm.
Te gândești la ceva mai amplu? Spre exemplu să ai un site, să organizezi evenimente cu premii, competiții, etc?
Site-ul este deja în construcție și va apărea curând. La fel și surprizele, care cu siguranță vor fi pe placul biciclistelor. Cu timpul sper că voi impulsiona și alte fete care încă nu pedalează să se alăture comunității și ușor să devină #fetepebiciclete. J
Vorbește-ne despre sponsori, parteneri. Este dificil să cauți pe cineva care să susțină mișcarea și să promoveze mijloacele de transport alternativ?
Toți partenerii care mă susțin au venit înspre mine pentru că le-a plăcut ideea proiectului BikeChic. Poate că doar am avut noroc, dar am dat mereu peste oameni foarte deschiși și dornici de mișcare, relaxare și atitudine pozitivă, așa că le-a fost ușor să rezoneze cu mine și cu BikeChic.
Ce te determină să duci mai departe această inițiativă?
Plăcerea de a pedala, de a cunoaște oameni și de a avea alături o gașcă faină de fete chic.
Am văzut că pasiunea ta pe două roți nu are legătură doar cu bicicletele, ci și cu motoarele. Cum de ai ales să inițiezi o comunitate pentru biciclete și nu reciproca?
Biciclistă sunt de când am primit în clasa I cadou un BMX pentru că am luat premiul I și coroniță. De atunci, cu fiecare sezon cald, și se tot adună vreo 17, eu sunt pe bicicletă. La școală, facultate, birou și la alte evenimente.
Pasiunea pentru motoare e relativ recentă, pentru că abia de un an dețin permis categoria A și iubit motociclist. Mai precis, chiar de la el m-am lasat inspirată în pasiunea pentru motoare și abia acum încep să le descopăr.
Așa că BikeChic, fiind mai vechi în sufletul meu, are un loc special și va avea mereu întâietate.
Ești deja la plimbarea cu numărul șapte. Cum s-au schimbat lucrurile față de prima întâlnire pe biciclete?
Totul m-a surprins plăcut. La fiecare plimbare cunosc alte și alte fete, iar unele dintre ele mi-au devenit deja prietene. Ne salutăm în trafic și mă întreabă mereu la plecare: „Și? Următoarea plimbare când e? Ce mai facem drăguț?”, iar mie imi crește sufletul incomensurabil. Cele mai mari satisfacții le am când fetele îmi mulțumesc pentru plimbare și îmi spun că au prins și ele curaj să iasă pe carosabil și că s-au dus din punctul X în punctul Y pe biclă. Sau, și mai tare de atât, e că la început nu aveau biclă și-au venit totuși la plimbări cu unele închiriate, iar pe parcurs și-au cumpărat și continuă să vină la BikeChic pentru că și-au făcut prietene.
Cât timp dedici într-o săptămână proiectului BikeChic?
Cât îmi permite timpul. N-am măsurat niciodată, dar aș vrea ca ziua să aibă 32 de ore și și-așa cred că ar fi insuficient.
Cum îți împarți timpul între munca și biciclete?
Cu zâmbetul pe buze și pedalând. Este importantă atitudinea optimistă și buna-dispoziție în tot ce fac, așa că aceste două lucruri am grijă să nu-mi lipsească niciodată. Și dacă le am mai puțin, fug repejor cu bicla în locurile mele preferate și revin de acolo plină de energie.
Te-ai gândit la vreo strategie de a atrage mai mulți participanți sau preferi ca lucrurile să se întâmple de la sine, fără vreun catalizatori?
Până acum totul a mers organic și așa îmi doresc să se întâmple și de acum încolo.
Să luăm de exemplu următoarea situație: pe pagina evenimentului, un număr foarte mare de oameni se arată dornici de a participa, însă în ziua de pedalat, de trezești cu două-trei persoane, sau mai grav, niciuna. Ce faci?
Mergem la plimbare, respectăm traseul și ne distrăm cu cele stabilite. Pănă acum am plecat un număr și la finish am ajuns mai mulți, deci sunt oameni care ne văd în trafic și ni se alătură.
În afară de tine, BikeChic mai are și alți membri?
Me & my boyfriend facem toată treaba momentan. Mai am prietene care mi-au spus că dacă am nevoie de ajutor să le contactez, dar până în prezent ne-am descurcat. Mai sunt și partenerii cu care mă consult în decizii și propuneri, dar toată munca este în brațele noastre deocamdată.
Te gândești pe viitor să cooptezi oameni în echipă?
Da, cand va fi momentul potrivit.
Crezi că Bucureștiul are șanse să devină un oraș bike-friendly?
Sunt sigură de acest lucru. Se va întâmpla lent, dar vom ajunge și acolo. Încet, șoferii se obișnuiesc cu noi, iar asociațiile fac din ce în ce mai multe eforturi pentru a convinge autoritățile că existăm și că merităm o infrastructură corectă.
Ce crezi că ar trebui să facă locuitorii capitalei pentru a avea un oraș care să pună mai mult accentul pe mijloacele de transport nepoluante?
Să se gândească mai mult la sănătatea lor fizică și mintală, să-și acorde momente în care să se destreseze și să se conecteze cu natura. Ducem mare lipsă de spațiu verde și mai ales de timp liber, dar asta din dorința de a face mai mult și mai mult, până când la un moment dat cedăm și ne întrebăm de ce?
Life-balance e un concept care sună pompos, dar vesticii au înteles deja ce înseamnă și îl pun în aplicare. De curând am fost în vizită în Belgia, și la Bruxelles și la Brugge, iar de Brugge m-am îndrăgostit iremediabil. Orasul e plin de oameni pe biciclete, infrastructura e creată în așa fel încât să descurajeze mersul cu mașina și să-l încurajeze pe cel cu bicicleta. Așa sper și la România din viitor.
Un răspuns