Acasa » Cărţi » Te gândești să publici o carte în România? Iată etapele prin care trebuie să treci

Te gândești să publici o carte în România? Iată etapele prin care trebuie să treci

Pentru orice scriitor care aspiră să fie autor este esențial să știe cum să publice o carte. Este un scenariu destul de comun – aveți o idee bună, ați vrea să scrieți o carte, dar nu aveți nici o modalitate prin care să transpuneți ideea de pe ecranul calculatorului sau de pe caietul în care scrieți de câteva luni în paginile unei cărți fizice.

Acum, mai mult decât oricând în istorie, există mai posibilități de a scrie, publica și distribui publicului o carte – și de a interacționa cu o audiență, indiferent dacă preferați publicarea „tradițională”, cu un agent, un editor și o editură sau doriți să vă publicați pe cont propriu cartea, adică self-publishing. Voi decideți ce este mai bine pentru dvs. și pentru munca depusă.

Dacă acum câteva secole, doar o persoană înstărită avea acces la cărți, acestea fiind puține și greu de obținut, astăzi oricine poate cumpăra o carte, doar cu câteva click-uri de la o librărie online, iar oricine poate scrie una și să o publice, relativ ușor.

Publicarea tradițională

Publicarea tradițională a cărților are loc când un editor oferă autorului un contract și, la rândul său, imprimă, publică și vinde cartea  prin intermediul librăriilor, fizice sau online și alți comercianți cu amănuntul. Editorul cumpără, în esență, dreptul de a vă publica cartea și vă plătește comision din vânzări.

Dacă doriți să publicați o carte în mod tradițional, trebuie să găsiți un agent. Pentru a găsi unul, trebuie să identificați categoria potrivită pentru manuscrisul dvs. Fiecare editură urmărește unul-două genuri și rareori se întâmplă să apară cărți romantice la o editură ce publică science-fiction.

Odată ce acești pași sunt îndepliniți, sunteți gata să scrieți o propunere editurii. Această scrisoare sau e-mail reprezintă ceea ce veți trimite potențialilor cumpărători ai dreptului de a publica cartea ta. Este important să nu te grăbești! Alocă timp pentru acest e-mail/scrisoare. Câteva ore sau chiar zile, pentru că prima impresie mereu contează. Ar trebui să menționați titlul cărții pe care doriți să o publicați, o descriere, un sinopsis, câteva cuvinte despre dumneavoastră și manuscrisul, preferabil cu cât mai puține greșeli. Desigur, ei te vor ajuta să corectezi, dar dacă sunt 30 de greșeli în primele două pagini sunt șanse mari nici să nu te ia în considerare.

Etapele publicării printr-o editură:

Pasul 1 – Tehno-redactare

Editorul verifică varianta finală a manuscriptului și se asigură că nu există greșeli de gramatică, ortografie, litere scrise greșit sau inconsistențe. Acesta corectează greșelile și orice neclaritate este marcată

Manuscriptul tehnoredactat se întoarce la autor, iar cei doi discută despre eventualele neclarități. Autorul răspunde la întrebările și neclaritătiile tehno-redactorului și finalizează textul.

Manuscriptul acum va ajunge la de design și aranjare în pagină.

Pasul 2 – Formatare și design

O echipă specializată în design și formatare, după ce se sfătuiesc în cadrul editurii și cu autorul încep realizarea ilustrațiilor și a celor două coperți. În această fază textul este verificat pentru ultima dată și este aranjat în pagină, se verifică despărțirea corectă în silabe la capăt de rând și se finalizează varianta digitală a

În această fază se adaugă cuprinsul, notele de subsol numerotarea paginilor și descrierea cărții pe coperta a 4-a.

publicare carte

Pasul 3 – Printarea și legarea

În final, după ce toate paginile sunt corect formatate, se tipăresc la imprimante specializate și se leagă. Exemplarele se mai verifică odată, pentru a nu exista cărți care au pagini puse greșit, litere șterse sau defecte apărute în urma manevrării.

Self-Publishing

Auto-publicarea cere autorului să investească proprii bani pentru a produce, comercializa, distribui și depozita cartea. Deși acest lucru poate fi un angajament uriaș, procesul poate fi mai eficient din punct de vedere al timpului decât publicarea printr-un editor. După ce vei primi tirajul comandat, fără cele 8 exemplare care vor fi păstrate de Biblioteca Națională, poți începe să îți promovezi cartea și să atragi potențiali clienți. Nu este ușor, însă există firme specializate în promovarea unui produs.

Pentru a vinde exemplarele, este indicat să facilitezi achiziționarea cărții, în special în mediul online, cel mai ușor prin creearea unui website al autorului, pagini de Facebook, Instagram, Twitter și să atragi vizitatori pe acel website, prin campanii de publicitate de tipul PPC(pay-per-click) pe rețelele sociale sau Google Ads. Poți trimite un exemplar și unui blog pe care sunt scrise recenzii de carte, iar impactul va fi și mai mare. În principal, dacă dorești să scrii cartea pentru un grup restrâns, de exemplu prietenii, familia, nu este nevoie de promovare. Dacă dorești să câștigi ceva din vânzarea acelei cărți, sau să îți fie vocea auzită, o campanie de marketing este obligatorie.

Care este diferența dintre publicarea tradițională și self-publishing?

În publicarea tradițională editorul se ocupă de marketing, distribuție și depozitare pentru cartea dvs. Aceasta este metoda tradițională de publicare a cărților, deoarece nu există cheltuieli semnificative pentru autori. Editura îți va oferi ajutor pentru partea legală și s va ocupa de acte, ISBN, etc.

În timp ce în publicarea pe cont propriu, în funcție de tipul de editor sau platforma pe care alegeți să o folosiți, toate cheltuielile sunt suportate de client, nu de editură. Principalele avantaje ale auto-publicării sunt controlul asupra lansării cărții, a vânzărilor, comisionul este 100%, iar dreptul de autor vă aparține. În cazul în care o carte este refuzată de mai multe edituri, de obicei se alege self-publishing, ca ultimă soluție.

În ambele cazuri, aveți opțiunea de a alege în ce format va fi publicată cartea dvs: în carte tipărită, e-book, carte audio, cd, dvd și multe altele. Dacă alegeți o carte electronică, care este în esență o carte publicată în format digital și disponibilă pe E-book Reader și alte dispozitive electronice, poate fi descărcată instantaneu, are capacitatea de a fi tradusă în alte limbi, dar nu există fizic. Cu toate acestea, formatele de e-book și formatele se dezvoltă și se schimbă în timp, pentru multe ar putea fi necesară convertirea în alt format.

Concluzie

În final, self-publishing este o modalitate prin care poți evita dependența de editură, ai opțiunea de sări peste formatare și design. Poți să trimiți cartea in format pdf, iar exemplarele vor fi tipărite exact cum le-ai trimis. Dezavantajul este că nu vei fi ajutat la promovarea produsului, iar tehno-redactarea efectuată de tine și design-ul coperții cel mai probabil vor avea o calitate inferioară. Publicarea tradițională durează mai mult, dar costurile inițiale sunt mai mici, nu trebuie să te preocupi de depozitarea exemplarelor, iar editura se va ocupa de vânzări, împreună cu tine.

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!

10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

Un răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!