Dacă ne uităm din exterior, pare sexy să fii antreprenor. Peste tot citești că poți să fii propriul șef, că vei putea să faci ce îți place, ceea ce iubești. Ne-am obișnuit cu o imagine în care un antreprenor, de obicei un bărbat tânăr, are o idee genială și peste noapte (sau într-un timp foarte scurt) ajunge să facă multe. Care de obicei înseamnă multe milioane (de dolari).
Totuși, dacă începi să analizezi mai în detaliu, descoperi încet, încet, că nu e chiar așa.
Ba dimpotrivă. Să începi o afacere nu e deloc așa cum vedem în filme. E greu, e incredibil de greu.
Și aici nu mă refer doar la a crea o firmă care face un anumit profit. Ci la o companie care are o cultură organizațională sănătoasă, care adaugă valoare prin produsele/serviciile pe care le oferă.
Mereu la știri, și mai nou pe bloguri, auzim de poveștile de succes „peste noapte”. Oameni care aparent, azi au venit cu ideea și în doar câțiva ani (sau chiar mai repede), au ajuns să facă milioane de dolari.
Câteva exemple ar fi Pokemon Go, Facebook sau afaceri mai nișate și mai puțin cunoscute precum Slack. Dar ceea ce omit să prezinte aceste aceste povești, foarte frumoase și parțial corecte de altfel, e faptul că acel succes aparent peste noapte a durat, de obicei, 10 ani să se întâmple.
De exemplu, cel care a creat Pokemon Go a mai avut 3 inițiative în ultimii 10 ani de a îmbina realitatea „reală” cu cea virtuală. Ultima, când a vrut să facă o mică glumă alături de Google și să ascundă ouă de Paște prin diferite locuri pe Google Maps, pe care le puteai descoperi în realitate, a fost momentul de „A-ha!”, când a văzut ce efect are asupra oamenilor îmbinarea celor două medii.
Mai sunt și alte situații pictate foarte frumos, povești precum HP, Apple sau Facebook, care au pornit dintr-un garaj sau din camera de cămin, de parcă asta ar fi cool și e mai bine acolo decât într-un birou. Dar ce nu-ți spune nimeni e că e foarte greu să să fii mic și fără resurse!
Imaginează-ți doar că vrei să pornești o afacere mai complexă, cu resurse inițiale destul de mari, precum o firmă care vinde stații de încărcare pentru mașini electrice sau o afacere care nu necesită un capital foarte mare, poate ești un consultant care oferă servicii de protecția muncii, e greu până devine ușor.
Lucrurile nu sunt ca în cărți. Asta nu înseamnă că totul e negreu sau dificil. Doar că trebuie să fim pregătiți să ne punem câteva întrebări importante.
Spre exemplu, ce facem când nu e așa? Când lucrurile o iau razna? Care e atitudinea noastră când apar provocările? Nu există nici un manual pentru antreprenoriat, pentru că sunt atât de mulți factori de care depinde decizia ta, încât doar tu ești cel care trebuie să ia o hotărâre. Și aici intervine una dintre marile greșeli din antreprenoriat, una despre care nu se prea vorbește… Majoritatea pornim o afacere pentru că eram buni la ceva, pentru că eram pasionați de ceva. Și am vrut să construim o afacere în jurul acelei pasiuni sau punct forte.
Totuși, ce nu-ți spune nimeni înainte de a porni business-ul e că vei lucra mai mult „pentru ea” și mai puțin în ea. Iar managementul nu e tocmai cea mai „sexy” chestie de făcut, chiar dacă sună bine.
Asta înseamnă că dacă tu erai bună la a face buchete florale și la flori în general, din momentul în care angajezi primul om trebuie să te ocupi de marketing, de vânzări, de relația cu clienții, de relația cu furnizorii, să faci un plan pe termen mediu măcar, să te asiguri că toate hârtiile sunt în regulă pentru contabilitate etc. și lista poate continua. Cu cât crește afacerea, vei face din ce în ce mai puțin din ceea ce îți plăcea și vei face ceea ce trebuie.
Poate ce am scris mai sus face antreprenoriatul să pară a fi greu și oferă o imagine negativă. E foarte bine, pe de-o parte, exact asta am vrut. Pentru că, din punctul meu de vedere, antreprenorii sunt cei care, în pofida a tot ce am scris mai sus, pornesc o afacere. Ei sunt cei care spun „și totuși” indiferent de ceea ce se întâmplă și merg mai departe.
Pe de altă parte, am vrut să îți prezint unul dintre cele mai importante skilluri din antreprenoriat, și anume, perseverența! Asta a dus într-un final la acele afaceri de milioane de dolari și asta va face diferența și în afacerea ta.