E vară, e perioada concediilor şi mulţi pleacă la mare sau la munte cu maşina personală. Toată lumea se ocupă de bagaje, toţi fac liste de produse strict necesare ce trebuie luate în concediu, pe lângă haine de schimb şi cosmetice. Prea puţini însă se ocupă de automobilul cu care vor face călătoria de câteva sute de kilometri până la destinaţie şi înapoi. Cel mult, merg la o spălătorie auto, iar unii verifică presiunea roţilor. Şi cam atât. Specialiştii spun însă că ar trebui să acordăm o atenţie mai mare vehiculului cu care pornim la drum.
În primul rând, trebuie să ne asigurăm că autoturismul este echipat cu anvelope de vară. E şi normal, în condiţii de caniculă, viteză şi distanţe lungi, cauciucurile sunt supuse unor presiuni enorme, iar deplasarea cu anvelope de iarnă afectează atât gradul de confort cât şi siguranţa călătoriei. De exemplu, frânarea de la o viteză de 100 de kilometri pe oră este mai redusă cu până la 10 metri, pe un carosabil uscat, în condiţii de temperatură ridicată, dacă maşina e echipată cu anvelope de vară. Pe de altă parte, anvelopele de iarnă folosite vara au un comportament rutier diferit: aderenţa este mai redusă, frânarea se face pe o distanţă mai lungă şi uzura anvelopelor este mai pronunţată. O bună recomandare ar fi să optați pentru anvelopele Lassa Greenways.
O altă verificare necesară este cea a uleiului. Cu motorul rece, se scoate joja de ulei şi se verifică nivelul uleiului în baie: acesta trebuie să fie între nivelul maxim şi cel minim. Dacă e scăzut, înseamnă că maşina consumă ulei şi nivelul trebuie completat.
Neapărat să verificaţi nivelul de încărcare a bateriei. Deşi vara nu sunt în general probleme cu pornirea motorului, o baterie descărcată va poate face probleme dimineaţa, mai ales dacă vremea este rece.
Acordaţi câteva minute şi instalaţiei de lumini şi semnalizare: porniţi pe rând, luminile de poziţie, faza scurtă, cea lungă, semnalizările, stopurile de frână şi cele de mers în marşarier. Majoritatea manevrelor le puteţi face singur, dar aveţi nevoie de încă o persoană, atunci când călcaţi frâna sau când băgaţi în marşarier.
Deşi mulţi nu se uită niciodată la ele, e bine să vă verificaţi şi stergătoarele de parbriz şi/sau luneta. Dacă lamelele de cauciuc sunt deteriorate, e bine să le înlocuiţi. În caz de ploaie torenţială sau pe timp de noapte, nu veţi avea o vizibilitate prea bună, deoarece ştergătoarele care au cauciucul rupt sau întărit nu vor şterge bine.
Dacă tot am ajuns la acest capitol, asiguraţi-vă că aveţi şi suficient lichid de parbriz. La drum lung, veţi avea nevoie să ştergeţi parbrizul de insecte sau stropi de noroi. E bine să aveţi un recipient de rezervă în portbagaj, pentru a completa nivelul, dacă rămâneţi în pană.
Nu în ultimul rând, verificaţi starea filtrului de aer şi a celui de polen. În cazul filtrului de aer, dacă acesta e prea îmbâcsit, motorul nu va funcţiona cum trebuie, deoarece fluxul de aer necesar va fi insuficient. Iar filtrul de polen afectează calitatea aerului furnizat de instalaţia de climatizare: mirosul degajat de un filtru vechi sau plin de praf are un iz specific, destul de neplăcut şi, în plus, riscant pentru sănătate. Vă puteţi trezi cu diverse afecţiuni respiratorii sau chiar cu alergii din cauza unui filtru neschimbat la timp.
Cam acestea ar fi principalele verificări pe care ar trebui să le faceţi singur înainte de a porni la drum lung. Dacă autoturismul nu a mai fost condus de o perioadă de timp mai lungă, înainte de plecarea la drum lung, e bine să treceţi pe la un service auto ca să verificaţi şi sistemul de frânare şi cureaua de transmisie.