Acasa » Atitudine » Criticatul constructiv

Criticatul constructiv

Nu întotdeauna oamenii reacţionează aşa cum ne dorim. De multe ori ei nu fac lucrurile aşa cum ne-am fi imaginat noi şi ne înşeală aşteptările.

Din păcate trăim într-o societate şi nu putem face totul singuri, munca în echipă fiind din ce în ce mai des întalnita. Apare atunci inevitabilul – trebuie să îi critici pe ceilalţi. Nu este o soluţie de dorit însa ştim că o critică poate să fie constructivă şi să îmbunătăţească relaţiile dintre oameni. Problema se pune însa la modul de expunere al criticilor. Ideea de bază este sa critici comportamente şi idei, nu persoane! Sfaturile următoare te vor ajuta să modifici comportamentele deranjante la ceilalţi într-un mod cât mai discret şi clar.

Nu face reproşuri în public

Întotdeauna când ai de zis ceva ce ar putea fi supărator pentru cineva, aşteaptă să rămâi singur cu acea persoană şi abia apoi spune ceea ce te deranjează. În caz contrar rişti să o jigneşti şi nici nu vei obţine o rezolvare a problemei.

Expune criticile atunci când eşti calm

Se ştie că la nervi spunem multe lucruri pe care ulterior le regretăm. Există şansa ca în mijlocul unei certe, cealaltă persoană să nu înţeleagă cu adevarat conţinutul mesajului pe care încerci să îl transmiţi ci doar furia ta de moment.

Formulează un singur reproş

În momentul în care ajungem să criticăm pe cineva, avem tendinţa de a spune tot ceea ce nu ne convine în legatură cu persoana respectivă. Evident, această înşiruire de reproşuri nu va fi eficientă. Ideal e să ne concentrăm pe un singur aspect.

Fii ferm dar arată că înţelegi punctul de vedere al celuilalt

Aspectele generale riscă să producă doar confuzie. Explică exact ce şi când nu ţi-a convenit. Arată însă şi puţină empatie şi explică faptul că întelegi şi punctul de vedere al celuilalt. O replică de tipul „Tu mereu intârzii la şedinţe!” poate fi ineficientă însa una precum „Înteleg că traficul e intens, dar de 2 saptamani întârzii la întalniri şi ar trebui să faci ceva ca să schimbi asta.” poate avea rezultate surprinzătoare.

Nu incerca să convingi de la început

Atunci când vrem să sa facem un reproş cuiva, există posibilitatea ca celălalt să se simtă jenat. Nu insista foarte tare asupra reproşului şi dă-i timp de gândit. Spune-i persoanei respective că veţi discuta acest aspect a doua zi şi ţine-te de cuvânt.

Tu mai ai şi alte sfaturi utile?

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!

10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

Un răspuns

  1. Din experienţa mea, pentru a menţine o relaţie autentică şi de calitate (lucru care probabil nu ne interesează întotdeauna) cu persoana căreia îi adresăm critici e important să ascultăm la fel de mult pe cât vorbim. Să îi arătăm că îi înţelegem punctul de vedere e important, da, câtă vreme i-am lăsat mai întâi spaţiu să-şi expună acest punct de vedere. Dacă nu facem asta, riscăm să vorbim despre ceva ce e doar o presupunere a noastră şi prin asta tocmai îi arătăm că nu-i înţelegem punctul de vedere, fiindcă nici măcar nu-l cunoaştem. Aşadar aş adăuga la lista din articol:

    „Ascultă-i punctul de vedere şi încearcă să-l înţelegi”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!