Fiind implicat în destul de multe proiecte am înţeles repede ce înseamnă „feedback”-ul, de ce e nevoie de el, cum se face un feedback constructiv, cui e bine şi cui nu-i bine să-l ceri şi de ce este neapărată nevoie să-l primeşti. Dar lăsând la o parte proiectele şi feedback-ul din punct de vedere profesional mi-am dat seama că există oameni ce pur şi simplu nu acceptă un feedback negativ (indiferent dacă-i vorba de un plan personal sau un plan profesional).
Mie mi-a intrat în reflex să ofer feedback la aproape orice pentru că mie-mi face o mare plăcere să-l primesc. Când nu primesc feedback pur şi simplu nu pot să-mi dau seama cum stau lucrurile – iar a judeca dintr-un punct de vedere subiectiv nu e mereu cea mai bună alegere.
Uneori mă trezesc oferind feedback necerut unor persoane – şi uneori se întâmplă să fie negativ (sau, cum îmi place mie să-i zic: „de îmbunătăţit”). Un feedback ce se rezumă la „a fost urât şi plictisitor” nu este constructiv deloc – deci de aceea este mult mai bine să oferi argumente sau să spui clar „ce este de îmbunătăţit” … de exemplu: „cred că trebuia să pui muzică mai cunoscută ca să nu fie atât de plictisitor„.
Dar povestea feedbackului este altă poveste. Aici vorbim despre oamenii care nu ştiu cum să reacţioneze la un feedback negativ.
Ce faci când primeşti feedback negativ?
În primul rând ar trebui să nu sari la gâtul omului ce ţi-a făcut serviciul de a-ţi spune părerea lui sinceră.
În al doilea rând ar trebui să te întrebi cât de sinceră si credibilă este persoana care ţi-a „furnizat” feedback-ul. Îţi pasă de părerea ei? Are vreo valoare venind din partea ei?
Dacă da atunci mulţumeşti frumos şi iei măsuri… Dacă nu… are sens să mai zic ceva? Ignoră-l. Dar nu te ataca.
Am ales să scriu aceste rânduri tocmai pentru că tot mai des întâlnesc oameni care-mi sar la gât când le furnizez feedback-ul meu negativ. În loc să ia măsuri preferă să se blocheze în ce le-am spus eu… Mare greşeală.
Şi acum un mic video de Tim Sanders pe tema feedbackului negativ:
11 răspunsuri
De acord cu tine! Si eu in ultimii 2 ani am tot avut de-a face cu acordarea si primirea de feedback si am realizat cat e de importanta si cat de constructiv poate deveni daca stii cum sa il iei..
Si e trist ca sunt persoane care la fel pretind ca e important, il ofera, dar au probleme in a il accepta desi el este relevant si obiectiv..ar tbui investit in general, mai mult in acest aspect.:)
in general feedbackul trebuie sa fie 20% negativ, iar restul sa aiba o tenta cat de cat pozitiva. de asemenea, e foarte important si cum il zici, sincer. daca observi ca persoana careia ii spui feedbackul tau, a primit doar feedbackuri negative, gandeste-te la moralul ei si fi mai cu mot si spune-i un singur lucru bun si incearca sa evti partea aia proasta.
Este o metoda des folosita de a oferi feedback. Se cheama metoda sandvisului. Incepem cu o parte pozitiva, continuam cu partea care credem ca poate fi inbunatatita si incheiem pe un ton pozitiv.
În primul rând cred că ar trebui să ne gândim la substanţa feed-back-ului: omul care ne critică are argumente sau nu? Dacă are argumente şi are dreptate, îi pot mulţumi pentru feed-back, însă dacă nu foloseşte niciun argument n-are rost să pun suflet sau să mă enervez pentru că n-ar avea rost să consum energie pe ceva ce nu contează.
in momentul in care sub aparenta unui feedback rabufnesc frustrari/reprosuri vechi, te improasca cu ura, razbunare si invidie, atunci nu trebuie sa pui la inima, pentru ca intr-adevar nu conteaza, e consum inutil de energie. daca insa se focalizeaza pe idei constructive, pozitive, imbunatatiri ce ar putea fi aduse , la modul : „e bine/ai si tu dreptate in felul tau, dar poate ar fi bine sa tii cont si de…” atunci e altceva, deci „tonul face muzica”, pana la urma 🙂
e subiect pentru dezbatere feedback-ul 🙂 sunt retete bine puse la punct pe baza carora se ofera un feedback (specific, exact, detaliat si manageriabil) daaaaar descrifrarea lui in receptor depinde foarte mult de buffer-ul din perceptia lui :)) si de scopul sau frustrarea receptorului. Personal consider ca feedback-ul oricum ar fi e constructiv, cum il percepi si ce faci mai departe tine doar de tine.
Avand in vedere ca lucrez mult cu oamenii(lucru foarte greu), incerc sa ofer feedback tip sandwich pozitiv-negativ-pozitiv, astfel feedbackul negativ este acceptat mai cu usurinta, insa de multe ori nu are efectul scontat.