Daca in trecut automobilele trebuiau verificate fizic, de catre un mecanic cu experienta, astazi verificarile se fac mult mai usor. Un tester diagnoza service poate sa evidentieze in doar cateva minute o multime de probleme pe care le are automobilul, sa stearga erorile pe care computerele acestuia le da si sa duca la economii substantiale de bani.
Verificarea automobilului cu un tester se poate face in aproape orice service si se poate face chiar si acasa, in conditiile in care un tester diagnoza auto este din ce in ce mai accesibil si mai usor de folosit.
Foarte multi proprietari de vehicule nu stiu, insa, ce este si ce face un astfel de tester.
Cu ajutorul celor de la CarMedic.ro am raspuns la cele mai comune intrebari despre diagnoza auto si despre testere.
1. Ce este diagnoza auto?
Diagnoza auto acopera o arie larga de actiuni care au scopul de a identifica defectele aparute la autovehicul. In trecut, atunci cand masinile nu erau dotate cu foarte mult software, diagnoza se facea doar prin mijloace mecanice, electrice si electronice. Astazi insa, se poate face computerizat printr-un tester auto care se conecteaza la minicomputerele fiecarei piese.
2. Cat de necesara este testarea auto computerizata?
Multi considera ca automobilul este doar un vehicul care functioneaza 100% mecanic, ceea ce inseamna ca o simpla verificare mecanica poate sa fie suficienta pentru o testare eficienta. Adevarul nu este atat de simplu insa. In ultimele doua decenii producatorii de autovehicule au introdus din ce in ce mai mult software in ansamblul auto, in asa fel incat majoritatea pieselor (ABS, ASC, ESP, aer conditionat, injectoare, inchidere centralizata, frana, etc) pot fi controlate de un mic computer denumit ECU. In momentul in care sufera o uzura accentuata sau o problema, aceste elemente afiseaza coduri de eroare care pot fi rezolvate doar prin utilizarea unui tester. Componentele auto au devenit, asadar, mult mai complexe si simpla mecanica nu mai este suficienta.
3. Este posibila diagnoza auto la module ce nu sunt asistate electronic?
Nu toate modulele unui vehicul sunt asistate electronic, asadar, nu toate pot fi diagnosticate prin testere. Pentru cele care nu dispun de ECU este nevoie de o diagnoza clasica, care implica observare optica, observare acustica si masurare mecanica. Daca in cazul diagnozei asistate electronic, testarea se poate face acasa, aceasta diagnoza mecanica se poate face doar in service-urile auto.
4. Citirea codurilor de eroare este suficienta pentru evidentierea defectului pe care il are vehiculul?
Din pacate, de cele mai multe ori nu este suficienta. Codul de eroare poate sa fie generat de multiple probleme, asadar, diagnoza trebuie sa implice mai multe verificari si masuratori. Uneori, eroarea este generata din cauze care nu au direct legatura cu piesa monitorizata.
5. Pe piata exista atat scannere, cat si testere auto. Care este diferenta dintre ele?
Scannerul auto ofera mai putine functii decat testerul auto. Acesta permite doar stergerea codurilor de defect si citirea lor. Un tester auto poate sa faca mult mai mult de atat, realizand inclusiv masuratori si teste pentru anumite componente.