Acasa » Atitudine » Marea Greaţă

Marea Greaţă

Atunci când te afli în situaţia de a avea nevoie de serviciile unor angajati din cadrul instituţiilor de stat, cum procedezi? Ce abordare este mai bună şi mareşte şansele unei reuşite? „Mă scuzaţi că vă deranjez, vreau să…” sau „Nu vă suparaţi, mă puteţi ajuta?” ori ştiu eu ce alta formulare. Este mai bine să te prefaci că nu ştii cum se rezolvă problema (oamenii au nevoie să se simtă superiori) sau arăţi că ştii exact ce trebuie făcut (te prezinţi ca egal).

Recent am fost nevoită să bat pe la uşile unor instituţii de stat în vederea soluţionării unor probleme importante (ce nu este important în relaţia cu statul?) legate de o anumită vechime în muncă, respectiv pensionare. Nu aveam nici cea mai mica idee încotro trebuie să mă îndrept şi ce anume să fac, aşa că am început să întreb în dreapta şi în stânga. Apoi am început să dau telefoane pe la instituţii : Camera de Muncă sector 2, Ilfov, Casa Pensiilor sector 2, Ilfov. Nimeni nu ştia nimic despre pensiile comunitare (am aflat ulterior că asa se numeşte eea ce căutam eu). Primeam invariabil acelaşi răspuns: ”Aaaaa… păi nu ţine de noi. Încercaţi nu-ştiu-unde.”. Încercam nu-ştiu-unde şi primeam acelaşi răspuns. După multe minute consumate şi kilometri de nervi întinşi, am prins un fir. (Apropos….genul ăsta de activitate întăreşte sistemul nervos: eşti obligat să ai multă, multă răbdare şi să te arăţi binevoitor după fiecare telefon închis).

Într-o dimineaţa m-am înarmat cu multă bunăvoinţă şi cu multă răbdare şi am plecat la instituţia cu pricina: Casa pensiilor – Vitan. La uşă mă împiedic de un paznic. Din tot fluxul ăla de oameni, tocmai pe mine s-a găsit să mă „inoportuneze”! M-a întrebat unde merg, am bălmăjit ceva, iar el autoritar, mi-a indicat biroul de informaţii, care era chiar in spatele lui. Ajunsă în birou am fost întâmpinată cu reticenţa pe care o ştiam de ani buni. Am primit acelaşi răspuns ca la telefon: nu ţinea de ei şi să încerc nu-ştiu-unde. Am urmat sfatul (aveam încotro?) şi am dat iar peste un paznic şi peste o fucţionară cu indicaţii. De acolo în altă parte. Treaba asta a durat câteva zile. A patra oară am nimerit unde trebuia. Am demarat rezolvarea problemei. Nu am terminat, dar sunt aproape de finalizare.

Suntem obişnuiţi să dăm vina pe sistem în mod special, dar este corect?

Sistemul este încâlcit ca un ghemotoc de sfori. Pentru a rezolva o problemă minoră trebuie să parcurgi mai multe etape. Inutile, spunem noi, beneficiarii. Logice şi utile, spun creatorii lor. Dar nu este sistemul format din oameni?

Când mergi la ghişeu, ce te deranjează mai tare: că ai de completat 5 formulare sau greaţa cu care eşti tratat? Şi greaţa face parte din birocraţia sistemlui, dar a fost implementată de oamenii angajaţi, nu de cei care fac regulile.

Nu pot să nu mă întreb: ”Oamenii aceia de la ghişeu, când ajung la rândul lor în situaţia de a apela la alte instituţii din care ei nu fac parte, nu au o „uşă deschisă” şi sunt trataţi la fel cum ei tratează, nu-şi dau seama că, de fapt, se lovesc de ei înşişi?

Eu cred cu tărie că încâlceala din sistem este mult mai puţin gravă decât oamenii care produc „Marea Greaţă”.

Voi ce parere aveţi?

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!

10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

5 răspunsuri

  1. interesant: acum ceva timp am avut ceva de rezolvat tocmai la Casa de Pensii din Vitan

    si toata lumea s-a comportat exemplar, m-a indrumat, m-a ajutat, mi-a zambit… 🙂

    eu, in general, am experiente placute cu reprezentanti ai institutiilor statului

  2. Fireste. Exista si cazuri fericite.Poate faci tu gropite cand le zambesti functionarelor. 😉

  3. Deci stimată doamnă, dumneavoastră vă dă mâna să vorbiți fără să cunoașteti problemele și greutățile cu care ne confruntăm noi, lucrătorii din administrație, da?!
    Și nu vă gândiți că nici nouă nu ne convine când ne anunță de sus că s-a redus personalul și trebuie să luăm noi din atribuțiile la colegii noștri care sunt dați afară când nici noi nu mai facem față la cât de mult este de lucru și la câte dosare se adună în fiecare zi și se schimbă în fiecare zi și câte o lege și mai apare și câte o hotărâre sau o circulară sau se modifică normele de aplicare la metodologie fiecare cum le trece prin cap, da ?! Că nu știti dumneavoastra pe ce salariu stăm noi aicea, da? Vă vine ușor să veniți și să spuneți că vreau și eu să-mi dați cutare și cutare și nu știți că noi răspundem cu capul dacă se întâmplă să facem o greșeală, că poate și noi suntem oameni și mai greșim și noi. Păi știți dumneavoastră că nouă ne taie 15 la sută din salariu dacă dăm o adeverință greșită? Și că la a doua greșeală ne ia 25 la sută și sporurile pe ultimii doi ani socotiți de la data prima abateri dar nu mai devreme de 6 luni înaintea celei de a doua cu posibilitate de desfacerea contractului individual de muncă pe toți anii până la pensie? Și de la anul am auzit că vor să ne rețină și pe urmă ?
    Da?
    Că vă văd doamnă cu carte, da?!
    Și a mai fost și un ins de o indolență care am simțit că chiar îmi ies din pepeni ! Că cică mă scuzați că vă deranjez ! Adică făcea miștouri cu noi, că vezi doamne noi stăm și n-avem nici o grijă și el cică ne deranjează. Adică la mișto, dacă întelegeți ce vreau să zic. Și știți ce i-am spus ? I-am spus așa, da?! Deci domnule nu ne deranjați că asta ne e meseria. Și stătea și se uita ca boul, adică lasă-lasă, că știu eu mai bine.
    Ei, asta e ! Fel de fel de oameni. Că dacă nici noi nu mai vorbim între noi să ne mai înțelegem ca între oameni atunci ce pretenții să mai avem ?
    Mai bine ia ziceți, ați rezolvat treaba aia cu care ați venit până la urmă? Dați-mi să vad că am la treabă de nu-mi văd capul…

    Uitați-vă și dumneavoastră ! Unde te bagi, domne, nu vezi că e doamna înainte ?! Doamne, Dumnezeule…

    1. Va purtati asa de gretos pentru ca sunteti aceleasi functionare de pe vremea comunista in care v-ati obisnuit sa luati bani fara sa faceti mare lucru(platite din banii incasati de la noi din taxe si impozite)si va plangeti de mila dar nu stiti sa faceti nimic pentru a schimba ceva.Nu cred ca va costa ceva sa fiti un pic mai amabile si sa dati niste lamuriri ca sa stie fiecare ce are de facut.E foarte usor sa poti schimba ceva doar prin felul in care vorbesti si in care privesti pe cineva.Am multe episoade negative petrecute cu angajatele de la administratii si care au lasat un gust amar.De ce va plangeti si nu va gasiti alt loc de munca daca nu va place? Pentru ca nu stiti sa faceti altceva.Dar macar fiti mai amabile ca doar o viata avem cu totii si de rautati suntem toti satui….

  4. @Ghisheisha E fantastica atitudinea asta. Nu-ti convine cat ai de munca? Da-i drumul in alta parte. Daca ramai, taci din gura si fa-ti meseria. Numai functionarii trebuie sa fie suparati, noi restul stam degeaba.

    @Luminita In Spania atunci cand vrei sa iti deschizi o firma te duci la primarie si se ocupa ei => maxim o functionara gretoasa.
    In romania treci prin minim 4 locuri => de 4 ori mai multe functionare gretoase.
    Si sistemul e de vina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!