Acasa » Dezvoltare personală » Vorbitul în public » 8 sfaturi pentru a ţine o prezentare bună

8 sfaturi pentru a ţine o prezentare bună

prezentare excelenta!

Există statistici care spun că oamenilor le e mai frică de vorbitul în public decât le e de moarte… şi pe tema asta există şi o glumă sadică: dacă la o înmormântare suntem rugaţi să ţinem un mic discurs, vom prefera să fim în locul celui din sicriu.

Dar a ţine o prezentare nu are legătură doar cu public speaking.

O prezentare este o întreagă piesă de teatru, e un show ce trebuie repetat acasă. Pentru o prezentare bună unii oameni exersează enorm… şi da, vorbesc chiar de oameni precum Steven Jobs sau Bill Gates (care-s printre cei mai cunoscuţi oameni în materia prezentărilor de calitate).

1. Spune lumii care-i tema discuţiei.

Asigură-te că de la bun început toţi oamenii din sală (care pot fii foarte-foarte variaţi din punct de vedere al vârstei, al intereselor şi tot aşa) ştiu care-i tema discuţiei – adică fii sigur că toţi ştiu despre ce ai de gând să prezinţi. Uneori în sală o să ai oameni neinteresaţi de subiectul tău. Dacă faci o prezentare bună, o să le atragi chiar şi lor atenţia.

Pentru a introduce publicul în tema discuţiei poţi să începi cu o propoziţie scurtă, dar care să promită… sau care să şocheze într-un fel sau altul. Spre exemplu Steve Jobs şi-a început una din faimoasele prezentări zicând: „Today Apple reinvents the phone.„. Pac – ne-a atras atenţia! Cum să reinventeze telefonul? 🙂

2. Prezintă cu entuziasm şi energie!

Când ţii o prezentare vrei ca publicul tău nu doar să fie foarte atent la tot ce ai de zis, dar vrei să fie entuziasmat şi plin de energie. Mahatma Gandhi zice: „Fii schimbarea care vrei s-o vezi în lume.”. Vasăzică dacă vrei energie şi entuziasm din partea publicului, tu trebuie să prezinţi cu entuziasm si energie!

Permite-ţi să faci o glumă-două, acolo unde-i loc, astfel încât să destinzi atmosfera şi să transmiţi o energie pozitivă. Fii mândru de faptul ca TU eşti în faţă unor oameni şi ai ceva foarte interesant de zis. Astfel şi ei or să fie mândri că sunt în faţa ta.

Foloseşte cuvinte care transmit energie: magnific, fantastic, superb, extraordinar. … Sau poţi chiar să spui publicului: „Sunt foarte entuziasmat şi plin de energie şi vreau să vă dau şi vouă o parte!”. Nu, nu o să zică nimeni că eşti nebun. O să te aprecieze!

3. Creează un moment de neuitat!

Marii prezentatori caută ca în fiecare prezentare să creeze un moment de neuitat. Nu vrei ca publicul să plece acasă cu zâmbetul pe buze ca i-a plăcut prezentarea şi … doar atât. Vrei să plece plin de energie, cu idei noi, să plece cu o revelaţie, să plece cu o poveste, să plece pus pe acţiune!

Există multe moduri de a creea un moment de neuitat. Trebuie să faci ceva diferit, ceva special. Poţi spre exemplu să spui o poveste. Oamenilor le plac poveştile. Povestea şi momentul emoţional pe care-l vei creea va fi de neuitat.

Dar totodată poţi face orice altceva: poţi să ţii o parte din prezentare cântând la chitară sau cântând pur şi simplu… sau poţi arăta nişte statistici fără ajutorul calculatorului (şi respectiv visualului din spatele tău), ci cu nişte cutii colorate puse unele peste altele.

Fii inventiv, nu-ţi fie frică să faci ceva nou şi lumea te va ţine minte! (Şi exact asta vrei, să te ţină minte.)

4. Vino cu un visual diferit!

Power Point este overrated. Nu te-ai săturat de prezentările Power Point cu aceleaşi designuri plictisitoare şi cu bullets-uri?

Eu am descoperit Prezi – un program de făcut prezentări foarte-foarte drăguţe.

Optimismul este o atitudine on Prezi

Dar totodată nu uita că centrul atenţiei în prezentarea ta eşti TU, nu visualul din fundal! Ai grijă cât conţinut pui în background şi cât vorbeşti tu. De fapt prezentarea vizuală trebuie doar să susţină vorbele tale. Să nu scrii TOT ce ai de zis pe prezentare şi să nu citeşti NICIODATĂ de pe prezentare. Acolo trebuie să fie cât mai puţine cuvinte.

5. Fă un spectacol!

O prezentare bună este precum un spectacol: are o introducere, are muzică, are tot felul de momente speciale… Gândeşte-ţi toată prezentarea precum un spectacol de teatru – poţi chiar să-l împarţi în scene (ca să te organizezi mai bine). Învaţă-ţi replicile (exact ca şi cum ai un rol într-o piesă de teatru), gândeşte-te din timp dacă ai nişte glume de făcut…

Chiar dacă nu pare, o prezentare bună este gândită foarte mult timp şi e pregătită bine înainte de a fi pusă în scenă – repet, exact ca o piesă de teatru!

6. Sari peste greşeli!

Dacă faci o greşeală ai de ales: 1. dacă greşeala-i grosolană şi o conştientizezi – îţi ceri scuze, spui că ai greşit, o repari şi treci mai departe… 2. dacă greşeala-i foarte mică şi n-a observat-o nimeni (în afară de tine) – mergi mai departe lăsând greşeala în urmă. Dacă n-a observat-o nimeni nu e cazul ca exact tu să atragi atenţia asupra ei! 🙂

Ah, şi, nu-ţi schimba atitudinea de om entuziasmat şi plin de energie după o greşeală. Fiind foarte plin de energie e posibil să faci mici greşeli – lumea te înţelege, stai calm.

7. Eye contact!

„Eye contact”-ul este parte din public speaking-ul despre care am vorbit mai devreme. Este foarte-foarte-foarte-foarte, dar foarte important să te uiţi în ochii oamenilor din sală. Nu te uita în gol! Nu te uita doar la O PERSOANĂ! Nu te uita doar la 2, 3, 4 persoane! Nu-i de ajuns. Priveşte absolut orice ochi ce este în raza ta vizuală. Astfel îi vei face pe cei din public să se simtă în siguranţă, să înţeleagă că-ţi pasă de ei, că vrei ca ei să te asculte, că vrei ca informaţia ta să ajungă la toată lumea… vei fi de încredere.

La început îţi vine greu să te uiţi în ochii unor străini din primele două rânduri, dar apoi vine de la sine. Exersează „eye contact”-ul dacă nu te descurci – este foarte important să oferi încredere.

8. Call to action!

Ultimul sfat este să-ţi faci publicul să facă ceva! În engleză se numeşte „Call to action” – vasăzică „Strigătul la acţiune” – acesta-i momentul în care-ţi motivezi publicul să facă ceva, să ia o atitudine. Aici îţi convingi publicul că şi el poate să facă ce faci tu. Indiferent despre ce-i vorba… fă-ţi publicul să încerce şi el ceva din ce ai prezentat. Ai vorbit despre afaceri? Convinge-ţi publicul să facă o afacere. Ai vorbit despre atitudine? Convinge-ţi publicul să-şi schimbe atitudinea. Ai vorbit despre caritate? Convinge-ţi publicul că actele de caritate oferă un sentiment foarte bun şi merită încercate.

Nu-ţi lăsa publicul sa plece de la prezentarea ta pur şi simplu. Mereu, indiferent de ce prezinţi, motivează-l să facă ceva cât mai concret.

+Bonus – 9. Repetiţii, repetiţii, repetiţii!

Repetă, repetă, repetă.

Gândeşte bine prezentarea, vezi ce ai de zis, vezi unde poţi face o glumă-două, vezi apoi cum îţi construieşti „visual”-ul, vezi cum creezi momentul de neuitat şi apoi repetă cu un public imaginar.

Recomand chiar şi cronometrarea prezentării. Iar o carte pe care o recomand pentru a aprofunda acest domeniu este a expertului Dale Carnegie: Cum să vorbim în public.

Deasemenea si cursurile de Public Speaking tinute de catre Speakers Club.

WEBINAR GRATUIT: Dublează-ți Vânzările pe Social Media în doar 3 Luni

Pentru Antreprenorii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Reach-ul și Vânzările în doar 3 Luni.

Există oare o METODĂ prin care te folosești de rețelele sociale ca să obții o creștere exponențială a reach-ului și a vânzărilor?

Da, există! Vezi ce rezultate am obținut eu pentru clienții mei folosind această metodă și cum o poți replica și tu.

16 răspunsuri

  1. Nu e „or sa fie mandrii”, e or să fie „mândri”

    Powerpoint e underrated, cam ca si Excel si Access si Word. Faptul ca majoritatea prezentarilor par la fel se datoreaza faptului ca oamenii isi imagineaza ca stiu sa-l foloseasca dar de fapt habar n-au. De cand am luat prima data contact cu un pachet Ms Office acum 12 ani, am intalnit doi oameni care chiar sa stie sa-l foloseasca. Prezentarea facuta in Prezi poate fi facuta foarte bine si in Office. Nu spun ca e un lucru rau sa te joci cu softulete noi, pentru ca nu e, e chiar un lucru bun, insa nu este o idee buna sa le compari cu un alt soft pe care nu-l cunosti suficient.

    Cat despre incredere in sine… e de rau daca nu exista o baza concreta. Eu m-am ars la faza asta. Mereu m-au laudat parintii, am fost laudata la scoala, etc. Si dupa aia a inceput sa ma pocneasca foarte urat ca de fapt nu sunt. Mi s-a intamplat de multe ori sa ma pregatesc psihic pentru un examen/ interviu/ whatever sa imi spun ca o sa fiu fenomenala, sa ma rasfat inainte, sa plec de acasa fericita, aproape plutind… si sa ma intorc plouata pentru ca au sters cu mine pe jos. Si mai ales pentru ca stiam si eu ca au avut dreptate. Chiar fusesem mult sub ce visam. Ironic, cele mai bune rezultate le-am avut atunci cand eram sigura ca o sa o dau in bara, atunci cand anticipam esecuri. Asa am cam tras concluzia ca e mai bine sa razi dupa.

    1. Maybe you are doing it wrong. Când ai povestit despre tine am vizualizat pe cineva foarte drag care păţeşte acelaşi lucru. Pleacă de acasă plutind şi se întoarce şters pe jos. Dar asta pentru că-şi fură singur căciula. Nu se pregăteşte înainte… nu face pasul 9 destul.

      E cam la fel cu “The Secret” şi legea atracţiei. Mulţi după ce văd filmul spun că n-au rezultate şi că-i o porcărie… De ce? Pentru că ei înţeleg doar faptul că trebuie să creadă şi o să aibă loc. Şi ei se prefac acolo că ei cred şi nu iese nimic… pentru că n-are de unde să iasă.

      Degeaba pleci plutind de acasă dacă o faci doar dacă speri la succes. Cred eu…

      Cât despre Prezi: e mai uşor să lucrezi în el şi parcă-i mai drăgut faţă de PowerPoint. Dar exemplul meu e unul “mic”, când spun un “visual diferit” sunt sigur că se poate face ceva de calitate chiar şi în PowerPoint sau în tot felul de alte programe.

      ps: “mândrii” a rămas fără un “i”

    2. Ana, am trecut si eu prin ce ai trecut tu. Te inteleg foarte bine si sunt de accord cu tine! 🙂

  2. Foerte util si informativ articol. Toti trebuie sa il citeasca, asa ca am dat retweet si trimis si pe facebook. Extraordinara prezentarea cu Prezi. Se pare ca ei lucreaza cu grafica vectoriala . E foarte buna ideea. O sa intru sa avd si eu ce e acolo.

  3. felicitari!Imi place modul vostru de abordare si ma bucur sa vad ca avem aceleasi idei…astept cu interes noutati pe tema asta,
    va salut de la IASI,GELU

  4. La mine se intampla exact pe dos fata de ce a comentat Ana pe 13 oct 2010.

    Daca sunt optimista si cred ca reusesc, reusesc, daca am indoieli ratez. Si ratez tot de la interviuri pana la negocieri si ce vreti voi. Chiar daca nu am fost cea mai perfecta, am aratat ca am vrut si asta a contat enorm, indiferent de backgroundul meu profesional.
    Arata ca vrei, ca esti entuziasmat si intentionezi sa te implici pentru ca-ti place.
    Am ratat doar cand am fost pasiva, cand nu am fost entuziasmata.

  5. Un discurs nu se învață pe de rost, ci se interiorizează. Îți faci o ordine-n gânduri și idei 😉

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
2 SESIUNI LIVE cu același conținut

Înscrie-te la webinar

Pentru Antreprenorii și Marketerii care vor să profite de schimbările Algoritmului Rețelelor Sociale pentru a-și Dubla Vizibilitatea și Vânzările în 2024.