Acasa » Atitudine » Cum reușim să nu reușim (studiu de caz în Coaching NLP)

Cum reușim să nu reușim (studiu de caz în Coaching NLP)

În urmă cu o săptămână un client îmi spunea că nu reușește să fie creativ când se confruntă cu situații noi la locul de muncă. Așa că l-am provocat să mă învețe cum reușește să nu reușească să fie creativ când are nevoie. Prima reacție a fost de nedumerire spunând: „De ce aș face asta? Eu vreau să scap de blocajul ăsta!

După ce i-am explicat că în felul acesta putem să descoperim mai multe despre blocaj și că în felul acesta poate să găsească soluții, a acceptat exercițiul propus de mine.

În timp ce își descoperea propria strategie de a nu reuși, și-a dat seama ca strategia lui era foarte eficientă. În ciuda faptului că rezultatul era unul nedorit. A durat câteva minute și a apărut momentul de „Aha”. Realiza că pentru el era foarte important rezultatul muncii sale. Se simtea atat de responsabil pentru rezultatul muncii sale incat se simtea blocat cand se confrunta cu situatii noi. Adesea căutam modele care să ne arate cum să reușim, cum să facem schimbările dorite, însa de prea puține ori avem curaj să privim spre ce Nu funcționează cum vrem. Însă dacă acceptăm că:

– noi nu suntem comportamentele noastre;

– comportamentele noastre sunt mecanisme funcționale, chiar dacă uneori rezultatele nu sunt cele dorite, reușim să tragem cu ochiul la „Cum reușim să nu reușim”. În felul acesta identificăm ce anume putem să schimbăm pentru a avea rezultatul dorit.

Pentru cei care își dau voie să facă acest demers beneficiile sunt multiple:

– descoperă informații/detalii noi despre comportament și resursele pe care le au

– capătă un simț de control asupra situației

– reușesc să identifice strategii alternative și soluții

Întorcându-mă la exemplul nostru, clientul a reușit să descopere că în spatele unui comportament aparent nedorit se află o valoare (responsabilitatea) importantă pentru el. Ce a rămas de făcut din acel moment a fost să identifice cât de multă responsabilitate are nevoie ca să funcționeze cum iși dorește. Schimbând un singur element (nivelul de responsabilitate) din strategia sa, rezultatul era acum cel dorit – creativitate in slujba clientului.

Pentru cei care vor să găsească soluții folosind acest exercițiu, iată cațiva pași care să vă gideze:

1. identifică care este comportamentul care vrei să-l schimbi sau îmbunătățești

2. intră în rolul de profesor/ expert și imaginează-ți că instruiești o altă persoană să reușească ce tu reușești (comportamentul care vrei să-l schimbi la tine)

3. identifică contextul (mediul, persoane) în care ai acel comportament. Unde se întamplă să ai acel comportament?

Întrebare ajutătoare: unde nu se întâmplă să ai comportamentul X?

4. identifică declanșatorul. Cum îți dai seama că este momentul să ai comportamentul X? Care sunt condițiile necesare să ai comportamentul X?

5. identifică pașii pe care îi urmezi. După ce îți dai seama că este momentul să ai comportamentul X, ce faci? Si apoi? Si apoi?

Aici identifici acțiuni, gânduri, senzații și/sau emoții.

6. Pe parcurs ce descoperi ce faci în cadrul acelui comportament, întreabă-te „Ce schimbări pot face ca să am rezultatul dorit?”.

Este important să ști care este rezultatul dorit. În felul acesta vei ști care sunt schimbările de care ai nevoie pentru a atinge ce vrei.

Secretul este să faci minimum de schimbări în strategie. În felul acesta raportul dintre costuri (ce schimbi) și beneficii (rezultat) să fie în favoarea beneficiilor. Funcționăm adesea după principiul: costuri minime – beneficii maxime.

Pentru cei care vor să însoțească un client folosind acest exercițiu este important să:

– aveți încredere în potențialul clientului (el este cel care descoperă soluțiile)

– fiți curioși precum copiii

– creați un cadru deschis (este important ca ambele persoane implicate în acest exercițiu să se simta bine în prezența celeilalte persoane)

Tu cum reușești să nu reușești?

Mirel Jozsa este Coach NLP certificat de Society of NLP (USA) și de International Association of Coaching Institutes – ICI. Are peste 350 de ore de formare în Coaching și Programare Neuro Lingvistică.

„Misiunea mea este să pun la dispoziția celor interesați cele mai eficiente metode de dezvoltare personală prin Coaching și NLP. Motorul acestei misiuni este pasiunea mea pentru dezvoltare personală.”

Află mai multe despre Mirel pe http://coachultau.ro

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!

10 metode simple și la îndemâna oricui prin care să crești exponențial vizibilitatea și engagement-ul postărilor tale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


litera.ro
10 metode simple și la îndemâna oricui

Descarcă Gratuit Ebook-ul: ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2024 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial vizibilitatea și vânzările!